۲۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴
  • کد خبر: 215176
حق منابع انرژی ایران در دریای خزر محفوظ است

شانا _ گروه دولت و مجلس: سفیر ایران در روسیه گفت: بهره برداری از منابع دریای خزر بدون هماهنگی کشورهای اطراف دریای خزر غیر قابل قبول است.

به گزارش شانا، مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه، در حاشیه نشست بین المللی گفتگوی خزر که با حضور دیگر نمایندگان عالی کشورهای ساحلی دریای خزر در مسکو برگزار شد، گفت: بهره برداری از منابع دریای خزر بدون هماهنگی کشورهای اطراف دریای خزر غیر قابل قبول است و می‌تواند آثار غیر سازنده‌ای برای کشورهای این حوزه برجای گذارد.

طبق برنامه زمانبندی شده قرار است اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر نیز سپتامبر سال جاری میلادی (۲۰۱۴) در شهر آستاراخان روسیه برگزار شود.

بهمن پارسال بود که یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره سوال خود از وزیر نفت مبنی بر عملکرد نفتی ایران در دریای خزر گفت: اطلاعاتی که خیال ما را در دریای خزر آسوده کرده بر این پایه است که در سهمی که ایران خود را مالک آن می‌داند ظاهرا میدان مشترک وجود ندارد.

زهره طبیب‌زاده نوری گفته است، که توضیح وزیر نفت حاکی از آن بود که در منطقه مورد نظر ایران، کشوری اجازه حفاری ندارد و تقریبا در این زمینه تعامل وجود دارد و هر طرفی در محدودهٔ خود حفاری می‌کند و کسی تعرضی به سهم مورد ادعای ایران نداشته است.

طبیب‌زاده افزده است، اظهارات وزیر نفت این اطمنیان را داد که وزارت نفت تلاش می کند از حدود و حقوق نفتی کشور در این زمینه دفاع کند و هیچ کشوری اجازه ورود به حوزه نفتی ایران در دریای خزر را ندارد.

 به گزارش شانا، پس از فروپاشی شوروی چهار کشور قزاقستان، روسیه، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان، در وضعیت جدیدی در همسایگی ایران در حوزه خزر قرار گرفتند.

این چهار کشور در گردهمایی در آلماتی متعهد شدند که به قراردادهای شوروی سابق با ایران در باره خزر (قرارداد ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰)، وفادار بمانند.

در وضع موجود عمده چالش‌های برسر بهره برداری از منابع انرژی بستر و زیربستر خزر است که در این زمینه پیشنهاد‌هایی ارائه شده است.

کد خبر 215176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =