عرضه بنزین آزاد با قیمت کمتر از 1400 تومان، توجیه اقتصادی ندارد

شانا-گروه دولت و مجلس: دولت می‌تواند با فرض اینکه بنزین سهمیه‌ای پس از مدتی حذف شود، نرخ بنزین را در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تا 1400 تومان تعیین کند اما اگر بخواهد کمتر از این رقم را در فاز دوم نهایی کند، اصلا توجیه ندارد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفت وگوبا خبرنگار شانا، با بیان اینکه بیشترین میزان آزادسازی نرخ حاملهای انرژی باید روی بنزین باشد، گفت: بنزین یک فرآورده مصرف نهایی است و کمترین میزان مصرف را در تولید و شبکه حمل ونقل دارد.

پدرام سلطانی افزود: در حال حاضر گاز، گازوئیل و دیزل بیشترین میزان سوخت مصرفی حمل ونقل عمومی کشور را به خود اختصاص داده و خودروهای شخصی بیشترین مصرف نهایی را از این فراورده دارند.

وی ادامه داد: باید به این نکته هم توجه داشت که اکثر مصرف کنندگان خودروهای شخصی از دهکهای بالای جامعه هستند و بیشترین میزان درآمد را دارند، اما در دهکهای پایین درآمدی شاید از هر 5 خانوار یک خانوار دارای خودروی شخصی باشد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران حذف یارانه بنزین را به عدالت نزدیکتر دانست و یادآور شد: امروز آلودگی هوا در کلانشهرها و ترافیک به یکی از معضلات اصلی دولتمردان تبدیل شده که این مساله هم ارتباط مستقیمی با مصرف بنزین دارد.

سلطانی ادامه داد: با افزایش قیمت بنزین هم آلودگی هوا و ترافیک شهری کاهش می یابد، هم هزینه دولت برای سرمایه‌گذاری در امر بهداشت و سلامت کم می‌شود.

به گفته وی، هم اکنون دولت ناچار است به دلیل افزایش آلودگی هوای کلانشهرها مبالغ کلانی را برای سلامت شهروندان و خدمات رسانی به آنها هزینه کند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: از سوی دیگر شهروندان هم شهر پاک تری دارند و سلامت آنها نیز بیشتر تضمین می‌شود که این امر برای جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است.

سلطانی افزود: اگر دولت بار فشار تغییر قیمت حاملهای انرژی را به بنزین منتقل کند، این فرصت نیز ایجاد می‌شود تا قیمت حاملهایی مانند برق و گاز که تاثیر مستقیمی روی تولید دارند کمتر افزایش یابد، در نتیجه با توجه به رکود تورمی، هزینه تولید هم افزایش نمی‌یابد.

ضرورت آماده سازی جامعه برای آزاد سازی قیمت بنزین

وی با بیان اینکه بهتر است در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بنزین با دو نرخ اعلام شود، افزود: به هر حال دارندگان خودروهای ارزان و کم مصرف از دهکهای میانه جامعه هستند، ضمن اینکه حمل ونقل عمومی نیز به سرعت قابلیت جایگزینی ندارد و باید در یک بازه زمانی دولت و شهرداری به توسعه این ناوگان اقدام کنند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: ناوگان حمل ونقل عمومی باید به قدری توسعه یابد که طبقه متوسط جامعه دیگر ضرورتی برای استفاده از خودروی شخصی خود نداشته و استفاده از این امکان برای آنها از صرفه اقتصادی بیشتری برخوردار باشد.

وی گفت: البته دولت باید در یک دوره زمانی به تدریج سهمیه بنزینهای کارتی را کم و به مرور حذف کند تا افراد آمادگی بیشتری برای آزادسازی قیمت بنزین داشته باشند و فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیز، همگانی شود.

سلطانی، نرخ بنزین در ایران را حدود 22 سنت اعلام کرد و افزود: ایران یکی از ارزان ترین بنزینهای دنیا را در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهد، بنابراین دولت می‌تواند این نرخ را به نرخهای بین المللی نزدیک کند.

عرضه بنزین آزاد با قیمت 1200 تا 1400 تومان

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بهتر است دولت در فاز دوم هدفمندی کف 1400 تومان را برای بنزین آزاد در نظر بگیرد، تصریح کرد: اگر دولت بخواهد کمتر از این رقم را در فاز دوم نهایی کند، اصلا توجیه ندارد.

وی گفت: با فرض اینکه بنزین سهمیه‌ای پس از مدتی حذف شود، دولت می‌تواند در فاز دوم هدفمندی نرخ بنزین آزاد را بین 1200 تا 1400 تومان تعیین کند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: البته این امکان وجود دارد که در کوتاه مدت افزایش نرخ بنزین روی تورم و نرخ ارز اثر بگذارد اما در بلندمدت در صورتی که رشد اقتصادی همچنان روند صعودی داشته باشد، تاثیر مثبتی خواهد داشت.

افزایش قیمت بنزین به تنهایی منجر به افزایش قیمتها نمی شود

سلطانی با اشاره به تورم انتظاری ناشی از افزایش قیمت بنزین تصریح کرد: باید به این مساله توجه داشت که قیمت بنزین به تنهایی سطح عمومی قیمتها را افزایش نمی دهد، به نحوی که حتی اگر دولت قیمت بنزین را 4 برابر هم کند اثر آن روی تورم سالانه بیشتر از 2 تا 3 درصد نخواهد بود.

وی افزود: حال ممکن است در ابتدا این نگرانی وجود داشته باشد که با افزایش قیمت نرخ حمل ونقل شهری و مسافری افزایش می یابد اما این نرخ عدد تورم عمومی را بالا نمی برد.  

کد خبر 215187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =