۲۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۷
  • کد خبر: 215197
ظرفیت تولید 100 مگاوات برق از زباله های استان تهران

شانا _ گروه نیرو: بر اساس محاسبات صورت گرفته با توجه به حجم بالای تولید روزانه زباله در استان تهران ، پتانسیل تولید روزانه 100 مگاوات برق از زباله های پایه کربنی این شهر وجود دارد.

مهندس مصطفی ربیعی، رئیس گروه آگاه سازی، آموزشهای ترویجی و ارتباطهای بین المللی سازمان انرژیهای نو کشور (سانا) در گفتگو با خبرنگار شانا، با بیان این که برخی کشورهای توسعه یافته مانند برزیل بخش زیادی از انرژی الکتریکی و سوخت خود را از زباله های شهری پایه کربنی خود تولید می کنند، گفت: هم اکنون سوخت بیواتانول در دنیا رقیب جدید بنزین شده است.

ربیعی گفت: هم اکنون در ایران دو نیروگاه شهرداری مشهد و شهرداری شیراز تنها نیروگاههای زیست توده فعال هستند که وزارت نیرو با این نیروگاهها قرارداد خرید تضمینی برق منعقد کرده است.

 اطلس منابع زیست توده کشور در حال تهیه و تدوین است

ربیعی با بیان این که بیش از سه سال است که زباله های شهری در شهرستانهای مشهد و شیراز به انرژی بدل می شود، گفت: هم اکنون اطلس انرژی زیست توده کشور در حال تهیه و تدوین است.

به گفته وی، از 90 درصد زباله های تولید شده در ایران می توان انرژی حرارتی و الکتریکی تولید کرد، اما متاسفانه نه تنها هم اکنون از این زباله ها استفاده مفیدی نمی شود بلکه شیرابه ها و گازهای سمی آنها وارد چرخه آب و هوای کشور و در نتیجه ایجاد خشکسالی می شود.

رئیس گروه آگاه سازی، آموزشهای ترویجی و ارتباطهای بین المللی (سانا) از اجرای فعالیتهای مشترک تحقیقاتی و عملیاتی سازمان انرژیهای نو ایران با دانشگاهها و شهرداریهای کشور در زمینه تولید انرژی از زباله های شهری خبر داد و گفت: استمرار و به نتیجه رسیدن همه این فعالیتهای علمی و تحقیقاتی در نهایت در گرو تخصیص منابع مالی لازم است.

به گزارش شانا، روزانه در تهران نزدیک به هفت هزار تن زباله تولید می‌شود. طبق آمار، مناطق چهار و ۱۸ با زبالهء تولیدی سالانه بیش از دو میلیون و ۷۸۰ هزار کیلوگرم بیشترین زباله را دارند و منطقهء ۹ با بیش از سه میلیون و چهارصد هزار کیلوگرم کم‌ترین حجم زباله رادر سطح شهر تهران داراست.

بیشتر زباله‌ها در شهر تهران شامل زباله‌های خانگی و پسماندهای غذایی است که به حدود دو میلیارد و ۳۴۰ میلیون و ۳۱ هزار کیلوگرم می‌رسد این مقدار زباله بیشتر در مناطقی با کاربری مسکونی تولید می‌شود. در این باره، میزان پسماندهای خانگی نیز با تغییر فصل تغییر می‌کند؛ به نحوی که در تابستان زباله‌ها به بیشترین حد و در زمستان به کمترین حد می‌رسد.

به عنوان مثال، زبالهء شهری در فصل گرم سال به رقمی حدود ۲۰۲ میلیون و ۱۷۶ هزار و ۵۰۳ کیلوگرم می رسد، در حالی‌که این رقم در فصل سرد سال به ۱۹۶ میلیون و ۸۵۶ هزار و ۱۸۶کیلوگرم کاهش پیدا می‌کند. از سوی دیگر بیشترین حجم زبالهء خانگی در مناطقی که از نظر جمعیت و وسعت بزرگتر است، تعلق دارد.

انسان‌ امروز بیش‌ از هر زمان‌ دیگری‌ زباله‌ تولید می‌کند. روزانه‌ بیش‌ از ۳/۵ میلیون‌ تن‌ زباله‌ در جهان‌ تولید می‌شود که‌ سهم‌ کشور ما از این‌ میزان‌ ۴۰ هزار تن‌ و سهم‌ کشور آلمان‌ ۹۰ هزار تن‌ در روز است‌. با این‌ تفاوت‌ که‌ در کشورهای‌ توسعه‌ یافته‌ مانند آلمان‌ ۸۰ درصد زباله‌ و در ایران‌ ۸ درصد زباله‌ بازیافت‌ می‌شود.
کد خبر 215197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =