۲۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۲
  • کد خبر: 215214
ورود چین به باشگاه جهانی شرکتهای خدمات نفت و گاز

شانا _ گروه بین الملل: رواج استفاده از تجهیزات و خدمات چینی در صنعت نفت و گاز روز به روز گسترش یافته و این موضوع شرکتهای مطرح بین المللی را در این رقابت با چالش روبرو کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکتهای نفتی جهان به دلیل قیمتهای پایین در  ارائه خدمات نفت و گاز و همچنین استفاده از فناوریهای نوین، به طور فزاینده ای به شرکتهای خدماتی و تجهیزات چینی روی می آورند.

شرکت دولتی سازنده دکل حفاری که به وسیله بخش خصوصی اداره می شود، در زنجیره عرضه در همه نقاط جهان از خاورمیانه تا مناطقی مثل موزامبیک به چشم می خورد.

بر پایه مشاوره های صنعتی ارائه شده از سوی آی اچ اس پترودیتا، دکل سازهای چینی که در یک دهه اخیر یکباره وارد بازار شده اند در حال ساخت دکلهای جک آپ (رایج ترین دکلهای حفاری فراساحلی برای حفاری در آبهای کم عمق) بیشتر از هرجای دیگر در جهان هستند.

به گفته مدیران صنعتی، چین در کمتر از 10 سال گذشته، با بهره گیری از کمکهای دولتی، نیروی کار فراوان و عرضه مواد خام فراوان همچون فولاد، به مرکز بزرگ سازنده تجهیزات نفتی فراساحلی تبدیل شده است.

اسکات دارلینگ، رئیس شعبه هنگ کنگ تحقیقات نفت و گاز آسیا در جی پی مورگان گفت: چینی ها تجهیزات را با ارزش بهتر تولید می کنند.

افزایش ساخت تجهیزات انرژی چین و همچنین شرکتهای خدماتی بین المللی، که بخشی از آن به دلیل توسعه سریع غولهای انرژی دولتی صورت می گیرد، شرکتهای معروف از جمله شرکت سنگاپوری کپل، سازنده دکلهای حفاری و سمکورپ مارین را تحت فشار گذاشته است.

هر دو شرکت کپل و سمکورپ مارین، برای ماندن در عرصه رقابت، به صورت روز افزون به ساخت تجهیزات پیچیده که چین هنوز از ساخت آن ها عاجز است، روی آورده اند.

داده های آی اچ اس پترودیتا نشان می دهد که چین سال گذشته، بیش از نیمی از سفارشات جهانی دکلهای جک آپ را پذیرفت در حالی که در سال های 2008 تا 2012 تنها یک سوم از سفارشها به چین داده می شد.

شرکتهای چینی همچنین می توانند دکل های زمینی، لوله های حفاری، مته، مدول، پمپ و لوله انتقال را با نصف قیمت های دیگر نقاط جهان بسازند.

قیمتها آنقدر رقابتی هستند که ایالات متحده آمریکا در سال 2012 با هدف محافظت از تولید داخلی، برای واردات لوله های فولادی بدون شکاف چینی، شامل لوله هایی که برای حفاری نفت و گاز مورد استفاده قرار می گیرد، مالیاتهای سنگینی اعمال کرد.

کد خبر 215214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =