عبور خط لوله ساوث استریم از ترکیه امکان پذیر است

شانا _ گروه بین الملل: وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد که عبور خط لوله گازی ساوث استریم روسیه از خاک ترکیه امکان پذیر است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از آنکارا، تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه امروز (چهارشنبه 27 فروردین) اعلام کرد که آنکارا اجازه عبور خط لوله گازی ساوث استریم از خاک ترکیه را در صورت درخواست روسیه بررسی خواهد کرد.

ساخت خط لوله دو هزار و 400 کیلومتری ساوث استریم به دلیل بحران الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه با ابهام روبه رو شده است.

خط لوله ساوث استریم قرار است حدود ٦٣ میلیارد مترمکعب گاز روسیه را از مسیر دریای سیاه، بلغارستان، صربستان، مجارستان و اسلوونی به ایتالیا صادر کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره طرح گازی ساوث استریم گفت: ما آماده ارزیابی و بررسی هر گونه درخواستی مبنی بر عبور این خط لوله از خاک ترکیه هستیم.

ییلدیز به دلیل گفتگوهای روز دوشنبه (25 فروردین) با الکساندر مدودوف، معاون رئیس شرکت گازپروم در آنکارا گفت: گفته می شود که شاید چنین درخواستی مطرح شود و اگر چنین باشد، ما آن را بررسی می کنیم.

بخش فراساحلی خط لوله ساوث استریم شامل چهار خط لوله موازی است که از بستر دریای سیاه می گذرد؛ هر خط لوله حدود ٩٣٠ کیلومتر طول و ظرفیت صادرات روزانه حدود ٤٠ میلیون مترمکعب گاز را دارد؛ شرکت ساوث استریم ترنسپورت جریان گاز را بدون وقفه کنترل و بررسی می کند.

مناقصه ساخت نخستین بخش فراساحلی خط لوله ساوث استریم در ماه مارس گذشته به شرکت ایتالیایی سایپم اس پی ای (زیرشاخه شرکت انی) واگذار شد.

فاز نخست خط لوله ساوث استریم با ظرفیت انتقال سالانه ١٥,٧٥ میلیارد مترمکعب گاز برای اواخر سال ٢٠١٥ برنامه ریزی شده است و همزمان با بهره برداری ٤ فاز این خط لوله در سال ٢٠١٨، کل ظرفیت انتقال گاز آن به ٦٣ میلیارد مترمکعب در سال می رسد.

شرکت گازپروم ٥٠ درصد، شرکت انی ایتالیا ٢٠ درصد و دو شرکت یی دی اف فرانسه و وینترشل آلمان هر یک ١٥ درصد از سهام خط لوله گازی ساوث استریم را در اختیار دارند.

کد خبر 215228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =