تعرفه برق از ۴۳۰ ریال به ۵۳۳ ریال افزایش یافت

شانا _ گروه نیرو: بر اساس مصوبه دولت تعرفه برق از ۴۳۰ ریال به ۵۳۳ ریال افزایش یافت.

به گزارش شانا، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود:  قیمت برق افزایش یافته، اما اگر کسی نسبت به قبل، برق کمتری مصرف کند، هزینه برق او نیز کمتر می شود و نتیجه می گیریم که برق ارزانتر شده است.

حدود 83 درصد از مصرف‌کنندگان برق در سه پله اول از هفت پله تعریف قرار دارند و در صورتی که 20 درصد در سال 93 مشترکین در مصرف برق صرفه جویی داشته باشند هزینه قبوض برق انها مانند قبوض 92 صادر می‌شود.

هوشنگ فلاحتیان در باره چگونگی محاسبه افزایش 24 درصدی تعرفه برق با وجود افزایش تعرفه تا 90 درصد به صورت پلکانی گفت: مصوبه دولت ناظر به افزایش متوسط قیمت برق به 533.2 ریال بوده است و بر این اساس قیمت برق از 430 ریال باید به 533.2 ریال برسد و همین امر در تعرفه‌های اعلام شده رعایت شده است.

وی با اشاره به این‌که از بخش‌های گوناگون مشترکان در حوزه کشاورزی، صنعتی، تجاری، خانگی گرمسیری و خانگی عادی تعرفه‌های گوناگون دریافت می‌شود و به عنوان مثال از کشاورزان به ازای هر کیلووات برق مصرفی 10 تومان می‌گیریم، افزود: بنابراین با احتساب این موارد باید تعرفه برق در بخش‌های مختلف به گونه‌ای مشخص می شد که به رقم 533.2 ریال برسیم.

فلاحتیان گفت: افزایش تعرفه در همه  سطوح مختلف باید به گونه‌ای باشد که متوسط برق دریافتی به رقم 533.2 ریال برسد که متاسفانه در خبرهای منتشر شده به این موضوع توجهی نشده است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: حدود 83 درصد از مصرف‌کنندگان برق در سه پله اول قرار دارند و در صورتی که 20 درصد در سال 93 در مصرف برق صرفه جویی داشته باشند هزینه قبوض برق مانند قبوض 92 می‌شود و یا حتی ممکن است قیمت برق مصرفی مشترکان از هزینه پرداختی در سال 92 با وجود افزایش تعرفه کمتر شود.

وی با اشاره به این‌که 83 درصد از مشترکان تا 300 کیلووات در ماه برق مصرف می‌کنند، گفت: کمتر از یک درصد از مشترکان در پله‌های بالا هستند و حتی با رعایت الگوی مصرف تا 15 درصد ممکن است قیمت قبوض برق تغییر نکند.

فلاحتیان با اشاره به امکان بروز اشتباه در قبوض برق و اصلاح موارد مورد نیاز گفت:  وزارت نیرو قبوض صادر شده برق و هزینه‌های برق مصرفی را بررسی می کند و براساس اطلاعیه، اصلاحات مورد نیاز به زودی انجام می شود.

وی گفت: ممکن است در قبض برق اشتباه رخ داده باشد که با مراجعه مشترکین در اسرع وقت اشتباه صورت گرفته اصلاح می‌شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به این‌که تعریف تعرفه در هفت پله مختلف مشترکان خانگی و در بخش‌های دیگر به گونه‌ای است که مشترکان پرمصرف با اجرای طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها ترغیب شوند مصرف را کاهش دهند، گفت: در حوزه مشترکان خانگی گرمسیر تعرفه فقط 20 درصد افزایش یافته اما افزایش تعرفه در بخش خانگی عادی غیر گرمسیر کمی بیشتر بوده است و تعرفه‌ها باید به گونه‌ای تعریف می‌شد که متوسط درآمد مصرف برق به قیمت 533.2 ریال برسد. 

فلاحتیان در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود مجوز افزایش قیمت برق تا سقف 38 درصد از جانب قانون گذار شاهد افزایش تعرفه در پله‌های مختلف تا بیش از 90 درصد هستیم گفت: دولت برای حمایت از مردم و مدیریت تورم از مجوز افزایش قیمت 38 درصدی هم استفاده نکرد و فقط قیمت برق را از 430 ریال به 533.2 ریال رساند وشاهدیم که در تعرفه‌های مختلف بهای برق متفاوت است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در واکنش به این موضوع که گفته می‌شود از طریق استفاده از یک کولر گازی در تابستان مشترک به پله هفتم می‌رسد گفت: با وجود اسپیلت‌ها و کولر آبی مشترکین در بخش خانگی عادی براساس استاندارد نباید از کولر گازی استفاده کنند. در حال حاضر 83 درصد مشترکین برق در بخش خانگی کمتر از 300 کیلووات در ماه برق مصرف می‌کنند و میزان متوسط مصرف برق در تابستان 197 کیلووات در ساعت است. تاکید می کنم که اگر مردم تا 20 درصد صرفه جویی داشته باشند هزینه قبوض سال جاری کمتر از قبوض سال 92 می‌شود.

کد خبر 215236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =