برداشت روزانه 40 میلیون مترمکعب گاز از مخزن نصرآباد کاشان

شانا _ گروه گاز: امکان برداشت روزانه بیش از 40 میلیون مترمکعب گاز با ظرفیت سازی 2 میلیارد متر مکعب گاز در مخزن نصرآباد کاشان، از این مخزن وجود دارد.

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز ایران امروز (چهارشنبه 27 فروردین) در حاشیه بازدید از طرح ذخیره سازی مخزن نمکی نصرآباد کاشان در گفتگو با خبرنگار شانا، با اعلام این که این طرح به دلیل واقع شدن در منطقه ای کوهستانی، با دیگر طرحهای ذخیره سازی گاز متفاوت است، افزود: به منظور اجرای این طرح باید ٢٤٠ هزار متر حفاری در ١٣ هزار نقطه (هر نقطه ١٦ متر حفاری) انجام شود که اغلب این فعالیتها در مناطق سخت گذر است.

مسعود سامی وند با اعلام این که در این طرح، عملیات گرانی سنجی روی گنبدهای نمکی برای نخستین بار در خاورمیانه در حال انجام است، گفت: این طرح در سال 89 بعد از برآورد اقتصادی به شرکت ملی گاز ارائه شد و در حال حاضر روند اجرایی آن بر اساس برنامه ارائه شده در حال اجراست.

وی ساختار نمکی نصرآباد کاشان را به دلیل نزدیک بودن آن به استانهای اصفهان، قم و تهران، یکی از نقاط مهم کشور برای ذخیره سازی گاز طبیعی خواند و گفت: با اجرای این طرح می توان روزانه ٣٠ تا ٤٠ میلیون متر مکعب گاز برداشت کرد.

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی ایران، ظرفیت ذخیره سازی گاز در گنبد نمکی نصر آباد کاشان را ٣ تا ٤ میلیارد مترمکعب اعلام و اظهار کرد: در این مخزن، ٣٠ حلقه چاه حفر خواهد شد.

سامی وند گفت: اطلاعاتی که در شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی در زمینه ساختار نمکی به دست آمده است برای کشور بسیار با ارزش است و بر اساس آن می توان از دیگر گنبدهای نمکی برای ذخیره سازی گاز (در صورت داشتن شرایط ذخیره سازی)، استفاده کرد.

بر پایه این گزارش، طرح ذخیره سازی گاز در گنبد نمکی نصر آباد در سه فاز تعریف شده است، فاز نخست آن (کشف و بررسی) پایان یافته است و دیگر مراحل (نصب تاسیسات و تکمیل آنها ) نیز طبق برنامه انجام خواهد شد.

بر اساس این گزارش،ساختار نمکی نصرآباد کاشان در ٤٥ کیلومتری کاشان در استان اصفهان در شمال غربی کاشان و جنوب شرقی قم واقع شده است. این طرح به مساحت ١٢٥ کیلومتر مربع در راستای شمال غربی به جنوب شرقی به طول تقریبی ١٢,٦ کیلومتر و عرض تقریبی ١١.٥  کیلومتر است.

کد خبر 215244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =