عزم جدی وزارت نفت برای مدیریت مصرف انرژی در سطح کشور

شانا_ گروه نفت: مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با بیان این که تفاهمنامه همکاری وزارتخانه های نفت و راه و شهرسازی در آینده ای نزدیک امضا می شود، گفت: وزارت نفت برای مدیریت مصرف انرژی در سطح کشور مصمم است.

نصرت الله سیفی در گفتگو با خبرنگار شانا، با اشاره به تفاهمنامه وزرای نفت و کشور که طی روزهای اخیر به امضا رسیده است، از برنامه ریزی وزارت نفت برای امضای تفاهمنامه همکاری با چند وزارتخانه دیگر به منظور پوشش دهی مدیریت مصرف انرژی در سطح کشور خبر داد.

وی گفت: با توجه به سهم 65 درصدی ساختمان و حمل و نقل در مصرف انرژی در ایران، پیش بینی می شود تفاهمنامه بعدی میان وزارتخانه های نفت و  راه و شهرسازی امضا شود.

سیفی در خصوص تفاهمنامه منعقد شده میان وزارتخانه های نفت و کشور توضیح داد: هدف اصلی در مقوله مدیریت مصرف انرژی که در قالب قانون برنامه توسعه نیز پیگیری می شود، کاهش شدت مصرف انرژی به یک دوم میزانی است که در آغاز برنامه پنجم با آن مواجه بوده  ایم.

وی تصریح کرد: همانطور که وزیر کشور تاکید کرده است، استخراج دقیق آمار در این حوزه ضرورت دارد؛ ضمن آن که در تحقیقات و پژوهشهایی که منجر به کار عملیاتی شود، مشارکت خواهیم داشت.

پیاده سازی سیستم مدیریت انرژی در سازمانهای تابعه وزارت کشور

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به برخی مفاد تفاهمنامه اخیر وزیران نفت و کشور اشاره کرد و ادامه داد: توسعه حمل و نقل عمومی با اولویت ریلی، نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی، بکارگیری تاکسی های هیبریدی، بهبود شبکه توزیع CNG و سوختهای مایع در این تفاهمنامه مورد تاکید قرار گرفته است.

سیفی همچنین بر ضرورت اجرایی شدن مبحث 19 مقررات ساختمان تاکید کرد و گفت: هدف از امضای این دست از تفاهمنامه ها، تلاش برای پیاده سازی سیستمهای مدیریت انرژی در کل سازمانهای تابعه وزارت کشور است زیرا به تدریج  همه سازمانها با نحوه بهینه سازی مصرف و راهکارهای اجرایی آن آشنا می شوند.

سازمان شهرداری ها و دهداری ها به میدان می آید

به گفته این مقام مسئول، از آنجا که مباحث مدیریت انرژی باید در سراسر کشور اجرایی شود، همکاری سازمان شهرداری ها و دهداری ها در این زمینه می تواند بسیار راهگشا باشد و در صورتی که ساختار کار به شکل مناسبی تدوین شود، مدیریت مصرف انرژی در روستاها نیز عملیاتی خواهد شد.

سیفی از تشکیل دبیرخانه پیگیری مفاد این تفاهمنامه در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت خبر داد و افزود: جزئیات تشکیل این دبیرخانه و ساختار مورد نیاز آن در آینده ای نزدیک تدوین می شود.

استقرار دبیرخانه در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت

وی با یادآوری این که پس از تعریف ساختار، این اهداف کلی به صورت پروژه ها و طرحهای جزیی تری با زمانبندی و اعتبار مشخص در دست پیگیری قرار می گیرند، خاطرنشان کرد: همانطور که وزیر نفت نیز تاکید کرده اند، مدیریت مصرف انرژی و اجرای راهکارهای آن، علاوه بر اصلاح الگوی مصرف، به ایجاد شغل، امید و تحرک در جامعه نیز کمک می کند.

گفتنی است: وزرای نفت و کشور، 25 فروردین ماه امسال تفاهمنامه ای را با هدف مدیریت بهینه مصرف انرژی در کشور بخصوص در بخش توسعه حمل و نقل عمومی به امضا رساندند. 

کد خبر 215247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =