رئیس جمهوری: چابهار به شبکه گازرسانی کشور متصل می شود

شانا _ گروه دولت و مجلس: رئیس جمهوری در جنوب استان سیستان و بلوچستان از اتصال چابهار به شبکه سراسری گاز کشور خبر داد و از آماده شدن وضع این شهرستان برای تبدیل به مرکزی صنعتی، پتروشیمی و فولاد و صنایع معدنی گفت.

به گزارش شانا، رئیس جمهوری در  اجتماع مردم چابهار گفت: افتخار دولت یازدهم این است که در نخستین سفر در سال ۹۳ چهره شما مردان و زنان با ایمان و قهرمان و دلاور این سرزمین را زیارت کرد.
در متن سخنان رئیس جمهوری در پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از دکتر روحانی آمده است:  دولت، استان مرزی و استراتژیک سیستان و بلوچستان را به عنوان قلب ارتباط ایران با دنیای شرق و شمال ایران و مرکزی می داند که مناطق مختلف شرقی و شمالی و حتی جنوبی این منطقه را به بندر مهم چابهار متصل می کند.

اگر مردم مصمم به ایجاد توسعه پایدار باشند، قطعا موفق خواهند بود
البته توسعه در یک استان و منطقه، تنها به مفهوم ایجاد یک کارخانه، مجتمع یا بندر و امکانات اقتصادی نیست؛ توسعه لوازمی دارد و باید آن را همه جانبه ببینیم و اگر همه جانبه نبینیم نمی توانیم شاهد تعالی و سعادت مادی و معنوی باشیم . رئیس جمهوری در این زمینه گفت:
نخستین گام توسعه، ایجاد محیط امن در یک منطقه است . امروز در این استان، اراده مصمم همه اقوام، اعم از بلوچ و سیستانی، زن و مرد، همه طوایف و اقوام و شیعه و سنی را کاملا مشاهده می کنم . 
اگر شما مردم مصمم به ایجاد توسعه پایدار در این استان باشید، بی تردید موفق خواهید بود؛ همان طور که امروز این توفیق را مشاهده می کنیم. دولت و نیروهای مسلح، اعم از سپاه و ارتش و نیروی انتظامی و بسیج، در کنار شما مردم امنیت این سرزمین را مستحکم و پایدار خواهند کرد. در کنار امنیت، ایجاد رابطه دوستی و محبت، تعاون و همکاری و آنچه ما امروز به عنوان ایثار و تعاون و همبستگی و محبت در این استان و منطقه شاهد آن هستیم وجود دارد.
در کنار امنیت و اراده برای همکاری و تعاون، فرهنگ و توسعه فرهنگی هم که امروز در این استان شاهد آن هستیم اهمیت دارد. دولت و همه مسئولان کمک خواهند کرد تا توسعه فرهنگی روز به روز بیشتر و بیشتر شود.

وضع کشور در ارتباط با جهان کاملا با قبل تفاوت کرده است

این استان مرزی است. از جنوب با کشورهای مسلمان حاشیه دریای عمان و خلیج فارس، از شرق با پاکستان و افغانستان و از شمال هم با کشورهای آسیای میانه هم مرز است و می تواند از طریق راه آهن به مناطق شمالی هم متصل شود.
رئیس جمهوری با تاکید بر این امر خاطرنشان کرد:اراده این دولت و تصمیم آن رابطه بسیار مناسب با همسایگان و رابطه خوب با همه کشورهایی است که به حقوق ملت ایران ، منافع ملی ما و جایگاه بلند ایران و ایرانی احترام می گزارند. گام نخست را برای ارتباط خوب با همسایگانمان و ارتباط متعادل و مناسب با جهان برداشته‌ایم.
امروز وضع ما در زمینه رابطه با جهان با گذشته بسیار متفاوت است. در کنار حفظ عزت و سربلندی ایران عزیز، می خواهیم با همه کشورهای منطقه و جهان که قصد خصومت با ایران عزیز ما را ندارند ارتباط خوب و دوستانه داشته باشیم.
در دنیای امروز، هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی یا در سایه انزوا به توسعه و رفاه مطلوب ملت خود دست یابد . چابهار نقطه اتصال ایران عزیز با آبهای آزاد ، دریای عمان و حتی ساحلی است که این کشور را به اقیانوس متصل می کند.

با اتصال به شبکه گاز سراسری، چابهار  به مرکزی برای صنعت، پتروشیمی و معدن بدل خواهد شد
برای توسعه این شهرستان مهم و کل استان گامهای لازم را به حول و قوه الهی برخواهیم داشت. بی تردید باید چابهار مرکز صنعتی باشد و در کنار آن مرکز تجاری هم باشد. برای این که صنعتی شود، ناچار باید گاز به این منطقه متصل شود. طبق برنامه دولت تدبیر و امید در سالهای ۹۳ و ۹۴ با تلاشهایی که انجام خواهد گرفت از ایرانشهر گاز به چابهار متصل می شود. رئیس جمهوری با این وعده، تاکید کرد:
به محض این که  گازرسانی به این منطقه مهیا شود، وضع اینجا برای تبدیل به مرکزی صنعتی، کانونی برای پتروشیمی و فولاد و صنایع معدنی دیگر هم آماده خواهد شد.
امسال بودجه لازم برای اکتشاف معادن منطقه شرق استان سیستان و بلوچستان پیش بینی شده است و ان‌شاءالله با کشف این معادن شاهد توسعه بسیار مناسب در سراسر این استان خواهیم بود.
در زمینه سایر نیازمندیهای این منطقه و استان در سالهای ۹۳ و ۹۴ گامهای جدی برخواهیم داشت، اولا مساله آب به عنوان معضل در سراسر کشور و بویژه در منطقه سیستان و بلوچستان مطرح است . 
در خصوص آبهایی که به عنوان آبهای مرزی باید وارد کشور شود، اقدامات حقوقی و سیاسی لازم را انجام داده ایم و خواهیم داد. برای استفاده از آب هیرمند و حق آبه هایی که برای دریاچه هامون و این استان از لحاظ حقوقی مقرر شده است به لحاظ قانونی مسائل را دنبال خواهیم کرد.
ثانیا برای آبهایی که به دریای عمان می ریزد، سدهایی پیش بینی شده است. این سدها را در یک برنامه پنج ساله که ان شاءالله شروع آن سال ۹۳ خواهد بود آغاز خواهیم کرد. همچنین برای گنجایش بیشتر سد پیشین و برای این که آب سدهای موجود به مناطق مسکونی متصل شود برنامه های اجرایی وجود دارد.

سیستان و بلوچستان از طریق بندر چابهار به همه مناطق کشور و کشورهای شمالی و شرقی متصل خواهد شد
رئیس جمهوری افزود:البته برای مناطق ساحلی که آن را مناطق ساحلی مکران می خوانیم در مجموع گامهای خوبی برداشته و آغاز شده که از منطقه جاسک تا کنارک و چابهار ادامه خواهد داشت. از لحاظ جاده‌ای هم اقداماتی باید انجام بگیرد. در مسیر چابهار تا جاسک در سالهای ۹۳ و ۹۴ اصلاحات جاده‌ای و توسعه جاده‌ای انجام و مسیر راه آهن که از چابهار به سمت زاهدان شروع و آغاز شده تسریع خواهد شد.
راه آهن می تواند نه تنها منطقه جنوب این استان را به شمال استان متصل کند، بلکه ان شاءالله با اتصالش به راه آهن سراسری و کشورهای شرق افغانستان و شمالی، شاهد تحولی بزرگ در کل منطقه خواهیم بود.
جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، کشورهای آسیای مرکزی و چین، همه اینها در فکر  اتصال راه آهن از بندر چابهار تا کشورهای آسیای مرکزی و قرقیزستان و از آن طریق به چین هستند و برای آن برنامه دارند.
برای این که کشورمان بتواند با مشکلات متعدد اقتصادی مقابله کند و معضلات اشتغال در کشور حل و فصل شود، باید در عرصه های مختلف، زمینه اشتغال پایدار را آماده کنیم .
برای اشتغال پایدار باید شغلی ایجاد شود که بتواند مولد باشد؛ از لحاظ اقتصادی دانش بنیان و صادراتی باشد ؛ همان که در اقتصاد مقاومتی و سیاستهای کلی پیش بینی شده است. در همه این زمینه ها گامهای لازم را برخواهیم داشت.

چابهار باید مرکزی صنعتی و تجاری باشد
به گفته رئیس جمهوری؛معضل بیکاری مسئله‌ای مهم از جمله در استان سیستان و بلوچستان است. در این استان اولا توسعه کشاورزی مد نظر است. در این زمینه بهره ور کردن آبهایی که وجود دارد اهمیت دارد. از همین مقدار آب کمی که در استان وجود دارد استفاده بهینه نمی شود و به دلیل گرمای هوا و تبخیر آب در مسیر، مقدار زیادی از آن هدر می رود و به مزارع نمی رسد. کار بزرگی که انجام خواهد شد، برنامه آبیاری تحت فشار برای کل استان و همچنین آبیاری با بهره وری کامل از طریق لوله در شمال این استان خواهد بود.
۴۶ هزار هکتار زمین برای کشاورزی تحت برنامه ریزی است که برای بهره وری آب آن را مدنظر قرار خواهیم داد و در سالهای ۹۳ و ۹۴ این برنامه محقق خواهد شد.
برای مساله گاز ، بهره وری آب، معادن، ایجاد پتروشیمی در ایرانشهر و چابهار و برای تثبیت شنهای روان در این استان و اقدامات زیست محیطی برنامه های خوبی داریم که همه این برنامه ها اعلام شده و امروز در شورای اداری استان اعلام خواهد شد و به سمع شما مردم خواهد رسید.
مجموعا برای شهرستانهای مختلف این استان ۸۸ برنامه در سال ۹۳ و در ۶ ماهه نخست سال ۹۴ مد نظر قرار گرفته که همه این برنامه ها امروز در شورای اداری استان اعلام خواهد شد.
ان شاءالله و به حول و قوه الهی برای رفاه مردم عزیز این استان، از جمله منطقه چابهار اقدامات جدی انجام خواهیم داد و شما در سالهای ۹۳ و ۹۴ شاهد تحول در بخشهای مختلف خواهید بود؛ از جمله توسعه گردشگری، مخصوصا در منطقه چابهار.

ظرفیتهای چابهار علاوه بر کمک به توسعه استان، قابلیت کمک به توسعه ملی را نیز دارد
رئیس جمهوری در فراز پایانی سخنان خود تاکید کرد:برای توسعه گردشگری نیازمند سرمایه گذاری هستیم و ان شاءالله زمینه های لازم را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی آماده می کنیم. دیشب در زاهدان با حضور کارآفرینانی از کشورهای مختلف و ایرانیان عزیز ، مخصوصا اهالی استان سیستان و بلوچستان که از کشورهای مختلف و از حدود ۱۰ کشور آمده بودند، جلسه داشتیم . دولت با آنها مذاکره بسیار خوبی داشت و ان شاءالله زمینه را برای سرمایه گذاری در کل این استان مهیا خواهیم کرد.
یادمان باشد که باید وجب به وجب مرزهای ما  برای ما به فرصت بدل شود. ان شاءالله به کمک شما مردم به جای این که در مرزهای این استان شاهد قاچاق کالا و مواد مخدر باشیم، شاهد تجارت و توسعه اقتصادی در سراسر مرزهای شرقی و جنوبی باشیم.
استانی که یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز زمینی و حدود ۳۰۰ کیلومتر مرز دریایی دارد ، یعنی آمادگی لازم ، ظرفیت و پتانسیل لازم را برای توسعه آن و حتی فراهم شدن زمینه توسعه برای کشور و توسعه ملی دارد.
از لحاظ این که بتوانیم با یک فرودگاه بین المللی توسعه این منطقه را تضمین کنیم، ان شاءالله در کنارک فرودگاهی که امروز به صورت نظامی است، با مذاکراتی که دولت آغاز کرده، به فرودگاهی بین المللی بدل خواهد شد.
این یک پایه اساسی و اصلی برای توسعه این منطقه خواهد بود. ان شاءالله به حول و قوه الهی همه دست به دست هم خواهیم داد.
دولت در خدمت شما خواهد بود و ان شاءالله در ماههای آینده شاهد آغاز توسعه بیشتر در سراسر این استان عزیز برای مردم خونگرم استان خواهیم بود .

کد خبر 215250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =