خط لوله آی پی تنها راه حل تامین گاز پاکستان است

شانا _ گروه بین‌الملل: یک کارشناس مرکز تحقیقات انرژی آسیا و اقیانوسیه می‌گوید، پاکستان برای تامین نیاز انرژی خود هیچ راهی به جز واردات گاز از ایران ندارد.

به گزارش خبرگزاری «ترند» آذربایجان، هومن پیمانی در گفتگو با این خبرگزاری تاکید کرد که تنها مانع در برابر اجرایی شدن پروژه خط لوله آی پی، تحریم‌های موجود علیه ایران است و پاکستان هیچ جایگزینی برای تامین گاز مورد نیاز خود ندارد.

وی همچنین معکوس کردن مسیر خط لوله آی پی برای صادرات گاز از کشورهای آسیای شرقی و یا آسیای جنوب شرقی به پاکستان از مسیر هند را نیز غیرممکن دانست و گفت: معکوس کردن مسیر خط لوله صلح در بهترین حالت تنها یک ایده است و هیچ زمینه عملی برای اجرایی کردن آن وجود ندارد. گذشته از همه مسائل، پاکستان و هند باید قبل از هرگونه توافقنامه نفتی و گازی به حل نگرانی‌های امنیتی دوجانبه بپردازند که البته حل این مسئله در آینده نزدیک دور از انتظار است.

به گفته پیمانی، آسیای شرقی خود یکی از واردکننده‌های عمده گاز است و صادر کنندگان عمده گاز آسیای جنوب شرقی نیز در بازارهای بهتری از پاکستان فعال هستند و با توجه به فاصله زیاد آن‌ها از پاکستان، چندان به دنبال صدور گاز از طریق خط لوله به این کشور نیستند.

این کارشناس مرکز تحقیقات انرژی آسیا و اقیانوسیه افزود: از لحاظ نظری، میانمار تنها کشور آسیای جنوب شرقی است که امکان صادرات گاز به پاکستان را دارد، اما از آنجا که بیشتر گاز تولیدی این کشور به چین صادر یا استفاده داخلی می شود، میانمار برای صادرات به پاکستان باید ذخایر گازی خود را تا حد زیادی توسعه دهد.

وی با اشاره به آنکه ایران همچنین پیشنهاد ارائه پشتیبانی‌های فنی و مالی برای ساخت بخش پاکستانی خط لوله را مطرح کرده است گفت: این غیرمنطقی و غیرعقلانی است که پاکستان به خاطر واردات گاز از میانمار که یک صادرکننده کوچک است، پروژه خط لوله صلح را اجرا نکند.

تهران و اسلام‌آباد قراردادی برای صدور 21.5 میلیون متر مکعب گاز از ایران به پاکستان از طریق خط لوله 1600 کیلومتری آی پی امضا کرده‌اند.

 ایران سهم 75 درصدی خود از ساخت خط لوله آی پی، معادل 900 کیلومتر را ساخته است و بر اساس قرارداد نیز، صادرات گاز ایران می‌بایست از سال 2014 شروع شود.

با این حال سرنوشت خط لوله ایران و پاکستان بعد از گذشت دو دهه مذاکرات طولانی همچنان نامشخص است.

بر اساس این گزارش، نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان در ماه مه یا ژوئن سال جاری میلادی به ایران سفر می کند که خط لوله آی پی نیز یکی از موضوعات مورد بحث وی با مقامات ایرانی خواهد بود.


کد خبر 215259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =