اروپا نمی‌تواند صادرات انرژی روسیه را تحریم کند

شانا _ گروه بین‌الملل: بانک گلدمن ساچز اعلام کرد که کشورهای غربی به دلیل وابستگی به گاز روسیه قادر به تحریم مسکو در حوزه صادرات انرژی نیستند.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، تحلیل دو موسسه مالی سیتی گروپ و گلدمن ساچر نشان می‌دهد که کشورهای غربی قادر به جایگزینی گاز روسیه نیستند و با وجود تشدید تنش‌ها درباره اوکراین، شاید از اعمال‌ تحریم‌های مرتبط با صادرات انرژی علیه روسیه خودداری می‌کنند.

گروه تحلیلگران گلدمن ساچز انگلیس به سرپرستی جف کوری در گزارش خود می‌نویسند: اروپا تنها به مدت هشت هفته می‌تواند گاز وارداتی روسیه را با منابع دیگر خود جایگزین کند و بعد از آن برای تامین گاز مورد نیاز خود باید قیمت‌ها را افزایش دهد.

گزارش سیتی گروپ نیز تاکید می‌کند که اگر جریان ترانزیت گاز از مسیر اوکراین مختل شود، خط لوله نورد استریم که از زیر دریای بالتیک از روسیه به آلمان امتداد دارد حتی با حداکثر ظرفیت هم پاسخگوی نیاز اروپا نیست.

روسیه که بزرگترین صادرکننده انرژی است، هم‌اکنون به دلیل افزایش تنش‌ها در اوکراین، اختلافات جدی با اروپا و آمریکا پیدا کرده است.

اوکراین برای امنیت انرژی اروپا نقش کلیدی دارد. زیرا 15 درصد از گاز مورد نیاز اروپا با خطوط لوله اوکراین از روسیه تامین می‌ شود.

گزارش موسسه مالی گلدمن ساچز حاکیست: در بدترین سناریوی اختلال در جریان انتقال انرژی، انتظار می‌رود بازار گاز طبیعی اروپا بطور محسوسی رقابتی شود. 

این گزارش با تاکید بر ادامه جریان صادرات گاز روسیه به اروپا می‌افزاید: بازار آتی گاز طبیعی انگلیس هفته گذشته بیشترین رشد خود را از سال 2011 تاکنون شاهد بود و بعد از گذشت ملایم‌ترین زمستان در هفت سال گذشته، تقاضا برای گاز کاهش و حجم ذخیره سازی گاز افزایش داشت. همچنین قیمت‌ها چندان به تنش‌ بین روسیه و اوکراین واکنش نشان ندادند و بروز اختلال قابل توجه در تامین گاز اروپا توسط روسیه دور از انتظار است.

طبق داده‌های منتشر شده توسط موسسه زیرساخت گاز اروپا، هفته گذشته 48.1 درصد مخازن ذخیره گاز در اروپا پر بود. این در حالی است که در مدت زمان مشابه در سال گذشته میلادی تنها 20 درصد از مخازن گاز اروپا پر بودند.

همچنین دو تامین کننده اصلی گاز اروپا یعنی گازپروم روسیه و استات‌اویل نروژ به تعهدات خود برای تامین گاز اروپای غربی پایبند هستند.

تحلیلگران سیتی‌گروپ معتقدند توقف صادرات گاز و نفت روسیه به اوکراین و یا بطور کلی به اروپا، به خصوص برای مدتی طولانی، می‌تواند تاثیر گسترده‌ای بر قیمت نفت و گاز داشته باشد.

به گفته این تحلیلگران، ذخایر گازی اروپا که به دلیل معتدل بودن زمستان و پیش رو بودن فصل کاهش تقاضا در وضعیت خوبی هستند می‌توانند پاسخگوی یک اختلال کوتاه مدت در جریان تامین گاز این منطقه باشند.

در همین حال موسسه گلدمن ساچز معتقد است، از آنجا که صادرات گاز به اروپا یک منبع درآمد مهم برای روسیه محسوب می‌شود، کاهش فروش گاز به اروپا  دور از انتطار است. 

به گفته تحلیلگران این موسسه، اگرچه اصرار اوکراین به دریافت تخفیف از روسیه و خودداری این کشور از پذیرش قیمت فعلی گاز روسیه، خطر بروز قطعی در جریان صادرات گاز به اروپا را افزایش داده است اما انتظار می‌رود که در آینده نزدیک این مسئله حل شود زیرا پیامدهای آن به ضرر همه طرف‌هاست.

گزارش سیتی گروپ می‌افزاید: اگر قیمت گاز اروپا بیشتر کاهش پیدا کند و به زیر 45 پنس برای هر واحد گرمایی برسد، می‌تواند به جای زغال سنگ در نیروگاه‌های تولید برق استفاده شود. 

این در حالی است که قیمت گاز در معاملات آتی لندن هفته گذشته با 2.1 درصد افزایش به 53.2 پنس برای واحد گرمایی رسید.

این موسسه با پیش‌بینی قیمت‌ 56 پنس برای هر واحد گرمایی گاز برای سال 2014 و 55 پنس برای سال 2015، می‌افزاید: اگرچه نیروگاه‌های انگلیس شاید تابستان امسال از گاز استفاده کنند، اما قیمت‌های زمستانی گاز، استفاده از زغال سنگ را اقتصادی‌تر می‌کند.

کد خبر 215273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =