شانا-گروه دولت ومجلس: اگر ایران بتواند در شبکه بین المللی حضور داشته باشد می تواند از فرصت سرمایه گذاری 57 تریلیون دلاری دنیا در ساختار عمرانی بهره‌برداری کند.

دکتر محمود سریع القلم در آیین قدردانی از استادان و کارآفرینان رشته پلیمر، که چهارشنبه شب( 27 فروردین ماه) برگزار شد، با بیان این که مبانی توسعه یافتگی بسیارند، گفت: دوکانون مهم فرهنگ توسعه و کاربین‌المللی و نظام باورهای نخبگان سیاسی و تصمیم گیرندگان کشور از مسائل مهم مبانی توسعه یافتگی است.

وی افزود: از سال 1369 تا امروز نه تنها تغییری در مبانی توسعه یافتگی صورت نگرفته، حتی موانع آن تثبیت هم شده است.

تفکیک قدرت سیاسی از قدرت اقتصادی

استاد روابط بین الملل با بیان این که مباحث توسعه اقتصادی در دنیای امروز مانند علم پزشکی بوده و بسیاری از اصول آن تثبیت شده و علمی است، تصریح کرد:  توسعه یافتگی دیگر تحت تاثیر جغرافیا، ملیت، تاریخ و ادبیات کشورها نیست، بلکه امروز از اصول ثابتی برخوردار است.

وی نخستین اصل در توسعه یافتگی را تفکیک قدرت سیاسی از قدرت اقتصادی اعلام کرد و افزود: این موضوع از 350 سال پیش در بسیاری از کشورها عملی شد و امروز کشورهایی مانند ترکیه، ویتنام، کره جنوبی، برزیل، آلمان، ژاپن، آمریکا، آمریکای لاتین و حتی آفریقا در این مسیر گام برداشته‌اند.

سریع‌القلم تاکید کرد: تا زمانی که پول وقدرت سیاسی از سرمایه اقتصادی تصمیم گیرندگان تفکیک نشود، مقدمات توسعه‌یافتگی هم میسر نمی‌شود. این اتفاق در کشور کره جنوبی افتاد و از 40 سال پیش تاکنون نرخ رشد اقتصادی 8 درصدی را داشته و امروز 24 هزار دلار درآمد سرانه دارد.
استناد به آمار و ارقام واقعی

استاد روابط بین الملل با تاکید بر این که نظام فکری جامعه باید براساس آمار و ارقام و واقعیتهای بیرونی و قابل توجه شکل بگیرد، یادآور شد: این در حالی است که یکی از مشکلات جامعه ما این است که آنچه جامعه در ذهن خود می‌بافد مبتنی بر مستندات و آمار وارقام چه نسبت به داخل و چه نسبت به بیرون از ما نیست.

سریع القلم ادامه داد: باید به این مساله توجه داشته باشیم که هم‌اکنون نظام بین الملل در یک دوره انتقالی به آسیا بوده و 500 میلیون نفر هم به طبقه متوسط جهان در آمریکای لاتین و آسیا با نرخ رشد 4 درصد اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: حال اگر ذهنیت ما براساس واقعیتها نباشد نمی‌توانیم از  فرصتی که در آینده در نظام بین الملل به وجود می‌آید استفاده کنیم، این درحالی است که حتی در کشورهای همسایه حکمرانی براساس آمار و مستندات واقعی تحقق یافته و ارقام ارائه شده انتزاعی نیست.

سریع القلم یاداور شد: حمکرانان از 200 سال پیش درآلمان، 160 سال پیش در ژاپن، 60 سال پیش در کره جنوبی و 20 سال پیش در ترکیه  براساس آمار واقعی و بیرونی تصمیم می‌گیرند.

حاکمیت تابع ثروت نباشد

وی با اشاره به این که حاکمیتها امروز باید از خودشان تعریف مشخصی داشته باشند، ادامه داد: در حال حاضر ما از بسیاری از مفاهیم حاکمیتی به صورت حقوقی استفاده می‌کنیم، در حالی که اگر حاکمیتها خود را میانجی میان نهادها و احزاب و مردم بدانند، توسعه یافتگی محقق می شود، اما اگر خود را صاحب ثروت کشور بدانند تجربه نشان داده است که پیشرفت محقق نمی‌شود.

سریع‌القلم با اشاره به کشور ترکیه که از 20 سال گذشته میان حاکمیت ملی و کسانی که باید به تولید ثروت بپردازند تفکیک ایجاد کرده است، تصریح کرد:  این کشور در 12 سال گذشته با نرخ رشد 8 درصدی، امروز 800 میلیارد دلار سرمایه در گردش دارد.

این استاد دانشگاه روابط بین الملل با بیان این که این اتفاق جهانشمول است و تابع شرایط سیاسی کشورها نیست، گفت: حاکمیت نباید تابع ثروت باشد. این مساله در کشورهایی مانند آلمان و ترکیه اتفاق افتاد و جهانشمول است.

وی افزود: اگر این مساله در حوزه سیاست کشور و تعاریف حقوقی تجربه نشود، وارد مراحل بعدی توسعه یافتگی نمی‌شویم.

برقراری توازن میان جریانهای مختلف

سریع القلم با اشاره به روند خصوصی سازی در کشورهای مختلف ادامه داد:  130 سال پیش مساله خصوصی سازی در ژاپن مورد تایید قرار گرفت و از سوی حاکمیت هم اجرا شد،اما هنوز در کشور ما همایشها و سمینارهای مختلفی برگزار می شود که آیا خصوصی‌سازی در کشور مثبت است یا منفی. بسیاری از مباحث توسعه یافتگی که در همه دنیا به اثبات رسیده است هنوز در کشورما مورد بحث و گفتگوست.

وی افزد: در حوزه دولت باید به این نکته توجه داشت که این نهاد نباید مسئولیت اجرای بسیاری از امور را از آن خود بداند، امروز 85 درصد امور امنیتی آمریکا در کشورهای عراق و افغانستان توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، یعنی حتی درحوزه امنیتی هم برونسپاری شده است.

استاد روابط بین الملل با اشاره به توازن میان جریانهای مختلف در کشور یادآور شد: هر کشوری با جریانهای متفاوت و مختلف روبروست، حال اگر توازن میان آنها صورت نگیرد، قطعا کشور با مشکل مواجه می‌شود.

وی به بحران مالی دنیا طی سالهای اخیر اشاره کرد و افزود: همان زمان با بروز بحران مالی، انگلا مرکل، صدراعظم آلمان جلسه سه جانبه‌ای میان حاکمیت، بخش خصوصی و سندیکاهای کارگری برای عبور از این بحران برگزار کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بعد از 2 روز،  قرار شد در این شرایط سندیکاهای کارگری درخواست افزایش دستمزد نداشته باشند، در کنار آن بخش خصوصی هم نیروی کار را اخراج نکند و دولت هم سهم صادراتی آلمان را در اقصا نقاط دنیا افزایش دهد.

به گفته سریع القلم، کاری که حاکمیت برای افزایش سهم صادراتی آلمان در دنیا انجام داد، فراتر از فعالیت بخش خصوصی بود و این کار باعث شد این کشور در آن موقعیت در بهترین شرایط ممکن بماند و با پس انداز قابل توجه خود حتی به بحران مالی کشورهای پرتغال، اسپانیا و یونان هم کمک کند.

وی گفت: بنابراین، حاکمیت باید میان گروههای مختلف توازن برقرار کند که این کار مقدمه‌ای برای ثبات سیاسی در کشور است.

آزادی اندیشه مقدمه دموکراسی

استاد روابط بین الملل رسانه‌های نقاد و مستقل را از دیگر ابزارهای توسعه یافتگی در جوامع دانست و افزود: شاید در شرایط فعلی کشورمان هیچ امری مهمتر از رسانه منتقد برای راه‌اندازی توسعه یافتگی نباشد.

وی با بیان این که عمر دموکراسی در دنیا کمتر از یک قرن است، اما رسانه‌های آزاد بیش از 400 سال است که فعالیت می‌کنند تصریح کرد: در قرن نوزدهم میلادی رسانه‌های آزاد در انگلستان فعالیت می کردند، در حالی که دموکراسی به معنای دقیق کلمه در این کشور بنا نشده بود.

سریع القلم آزادی اندیشه را مقدم بر دموکراسی دانست و گفت: این یک امر ثابت شده مانند علم پرشکی بوده و جهانشمول و بشری است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اگر حاکمیت بتواند با تفکیک قدرت سیاسی از اقتصادی، خود را میانجی میان مردم و گروههای اجتماعی بداند، دولت قوی‌تر می‌شود.

سریع القلم با بیان این که در کشورهای توسعه یافته، مصالح ملی با مصالح عامه مردم در یک مسیر قرار می گیرد، افزود: این مساله زمانی میسر می شود که موضوع ثروت در کشور حل و فصل شود.

تجمیع ثروت در نهاد دولت، عامل وقوع نابهنجاریها

این استاد روابط بین الملل  گفت: بسیاری از نابهنجاریها زمانی اتفاق می‌افتد که ثروت در نهاد دولت باشد و دولتیان تصمیم گیرندگان ثروت باشند؛ این درحالی است که قدرت آمریکا در کاخ سفید نیست، بلکه در اختیار شرکتهای بزرگ است، حقوق رئیس جمهوری این کشور کمتر از حقوق مدیران شرکتهای بزرگ خصوصی است.

وی از دیگر مسائل مهم در توسعه یافتگی را یک شخصیتی شدن شهروندان اعلام کرد و افزود: کافی است به رسانه‌های کشور مراجعه کنید. متوجه می‌شوید که همه درباره هر مساله‌ای نظر می‌دهند و روزانه صدها دلیل برای توسعه نیافتگی مطرح می شود اما باید دنبال علتهای کانونی بگردیم.

جاری بودن فرهنگ تملق در جامعه

سریع القلم یکی از دلایل چندشخصیتی بودن ایرانیان را جاری بودن تملق در فرهنگ عمومی جامعه دانست و گفت: این در حالی است که اگر به کشورهای دیگر مانند آلمان نگاه کنیم متوجه می‌شویم تملق در فرهنگ این جامعه جایگاهی ندارد و در کشور ترکیه هم به شدت در حال کاهش است.

وی تصریح کرد: با نگاه به آمار توسعه کشورها متوجه می‌شویم که به محض این که شهروندان یک جامعه مسئول زندگی و معاش خود باشند و دولت را مسئول امنیت جامعه بدانند ساختار چند شخصیتی آنها هم افول می کند.

سریع القلم گفت: کشور ما نیاز به گفتار درمانی ندارد، بلکه باید ساختارها را درست کند، زیرا ساختارها انسانها را متملق می‌کند، اگر انسانها خود مسئول معاش خویش باشند، دیگر  به تملق گویی نیازی ندارند.

حضور در عرصه بین‌المللی

وی ضرورت کار بین المللی را از دیگر مباحث توسعه یافتگی دانست و گفت:  تحقیقات گسترده نشان می‌دهد که هیچ کشوری نمی‌تواند پیشرفت کند مگر این که بین المللی شود.

سریع القلم افزود: ما در علوم انسانی می‌گوییم رشد کشورها تابع این است که شهروندان بتوانند خود را مقایسه کنند، به محض این کار جامعه رشد می‌کند.

وی گفت: براساس آمارهای سال 2003 تعداد شرکتهای چندملیتی که دست کم در 10 کشور دنیا فعال باشند، درمیان کشورهای در حال توسعه بیشتر از 19 شرکت نبود، اما امروز به 127 شرکت افزایش یافته است.

استاد روابط بین‌الملل ادامه داد: امروز تنها از کویت 3 بانک و دو شرکت در 14 کشورمختلف فعالیت می کنند.

وی به ذهنیت غلط بسیاری از افراد که معتقدند غرب همچنان بر جهان حکومت می کند اشاره کرد و افزود: تعداد شرکتهای چندملیتی در غرب در 10 سال گذشته از 481 شرکت به 371 شرکت تنزل یافته و کاهش 22 درصدی را نشان می دهد.

سریع القلم ادامه داد: 75 درصد صادرات کشور مکزیک در سال 1994 به نفت وابسته بود اما امروز کالا و خدمات جایگزین نفت شده‌اند، دلیل این امر هم قرار گرفتن مکزیک در شبکه بین المللی است.

وی گفت: زمانی که کشوری استاندارد خود را ارتقا دهد و با رقابت، کالا، خدمات و سطح علمی خود را بالا ببرد می‌تواند در صحنه بین‌المللی باقی بماند.

سریع القلم با بیان این که دنیا باید در سال 2030 میلادی 57 تریلیون دلار در ساختار عمرانی سرمایه‌گذاری کند، تصریح کرد: ایران می‌تواند با توجه به ظرفیتی که در رشته مهندسی و دانشگاههای برتر خود دارد از این فرصت به بهترین شکل ممکن بهره برداری کند، البته اگر بتواند بین المللی شود.

وی گفت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که زمانی که ثروت جامعه در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد، مشکلات فرهنگی و اجتماعی هم به حداقل می رسد.


کد خبر 215285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =