کمیسیون اوراق بهادار آمریکا کارمند بی پی را 224 هزار دلار جریمه کرد

شانا _ گروه بین الملل: یک کارمند سابق بی پی به دلیل سوء استفاده از اطلاعات این شرکت در جریان نشت نفت در خلیج مکزیک، بیش از 224 هزار دلار جریمه پرداخت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کیث سیلهان که سابقه 20 سال کار را در شرکت بی پی دارد متهم شده است که با استفاده از اطلاعات محرمانه‌ای که از واقعه نشت نفت از سکوی دیپ‌واتر هاریزن در خلیج مکزیک در اختیار داشته، در معاملات بازار سرمایه استفاده کرده است.

سیلهان 47 ساله که مسئول ناظر بر روند پاکسازی آلودگیهای ناشی از نشت نفت در خلیج مکزیک بود، از چهار سال پیش تحت تعقیب قضایی قرار دارد اما کمیسیون ارز و اوراق بهادار آمریکا پنجشنبه (28 فروردین ماه 93) اعلام کرد که وی پذیرفته است تا در ازای توقف روند دادخواهی مبلغ 224 هزار دلار جریمه پرداخت کند.

ماری مک‌نامارا، وکیل کارمند سابق بی پی در این‌باره گفت: چهار سال از واقعه نشت نفت در خلیج مکزیک گذشته است و سیلهان می‌خواست این روند طولانی دادخواهی را متوقف کند. 

پرونده سیلهان، دومین پرونده ای است که کمیسیون ارز و اوراق بهادار آمریکا در ارتباط با واقعه نشت نفت سال 2010 در خلیج مکزیک مطرح کرد.

این کمیسیون در سال 2012 نیز شرکت بی پی را به اتهام گمراه کردن سرمایه‌گذاران در باره میزان نشت نفت در خلیج مکزیک، 525 میلیون دلار جریمه کرد که این مبلغ سومین جریمه بزرگ وضع شده توسط این کمیسیون تا آن تاریخ بود.

کمیسیون ارز و اوراق بهادار آمریکا مدعی است که سیلهان با استفاده از اطلاعاتی که از ابعاد حادثه نشت نفت در خلیج مکزیک داشت، اوراق سرمایه‌گذاری یک میلیون دلاری بی پی خود را فروخت.

به گفته این کمسیون، بعد از آنکه سیلهان سهام خود را فروخت، قیمت سهام ذخایر آمریکایی بی پی 48 درصد سقوط کرد که این به معنای فرار سیلهان از تحمل یک ضرر 100 هزار دلاری بود.

دنیل هاوک، رئیس شاخه اعمال قانون کمیسیون ارز و اوراق بهادار آمریکا نیز در این باره گفت: کارمندان شرکتها نباید از اطلاعات محرمانه‌ای که در اختیار دارند سوءاستفاده کنند، حتی اگر عدم استفاده از این اطلاعات سبب ضرر مالی آنها شود.

بر اساس این گزارش، 105 هزار و 409 دلار از جریمه پرداختی سیلهان به عنوان سود غیرمجاز دریافت شده به وسیله او به بازار سهام باز می‌گردد و 105 هزار و 409 دلار دیگر آن نیز به عنوان جریمه مدنی ضبط می‌شود. 

کد خبر 215318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =