موافقت اروپا با درخواست روسیه برای گفتگو درباره تامین امنیت گاز

شانا _ گروه بین الملل: اتحادیه اروپا به رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که علاقه مند به گفتگو با مسکو و کی یف درباره تامین امنیت عرضه گاز است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بروکسل، اتحادیه اروپا به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که این اتحادیه علاقه مند به مذاکره با مسکو و کی یف درباره تامین امنیت عرضه گاز است.

خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا به نامه ای که پوتین هفته گذشته به 18 کشور عضو اتحادیه اروپا ارسال کرده بود، پاسخ داد و پیشنهاد وی را برای سه راه مذاکره قبول کرد.

باروسو در این پاسخ که کمیسیون اروپا پنج شنبه (28 فروردین) آن را منتشر کرد، گفت: اتحادیه اروپا درباره پیشنهاد شما برای مشورت با روسیه و اوکراین در رابطه با تامین امنیت عرضه و ترانزیت گاز موافق است.

پوتین هفته گذشته به رهبران اتحادیه اروپا هشدار داد که اگر اوکراین بدهی بیش از دو میلیارد دلاری خود را نپردازد، عرضه گاز به این کشور را قطع خواهد کرد و این موضوع شاید به کاهش تحویل گاز به اروپا نیز منجر شود.

برخی تحلیلگران می گویند تنها راه برای اروپا به منظور رهایی از این بحران، این است که صورت حسابهای گازی اوکراین را بپردازد، اما با این حال برخی مخالف این روش هستند و آن را پرداخت مستقیم به روسیه که قانون بین المللی را نقض کرده است، می دانند. 

باروسو گفت: بدهی گازی اوکراین و قیمتهای وارداتی باید به عنوان بخشی از بسته کمکی میان اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول بررسی شود.

وی از طرف روس خواست تا به قراردادهای گازی خود عمل کند.

رئیس کمیسیون اروپا همچنین اعلام کرد که روسیه پیش از هرگونه انجام عملی یک طرفه، وظیفه دارد که به اروپا هشدار دهد.

کد خبر 215332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =