کمبود آب تهدیدی برای نیروگاههای زغالسنگ‌سوز

شانا _ گروه نیرو: براساس مطالعه یک موسسه تحقیقات جهانی، در سراسر جهان ظرفیت احداث 1400 گیگاوات (معادل هزار و 400 مگاوات) نیروگاه زغالسنگ‌سوز وجود دارد که سه‌چهارم آن در کشورهای چین و هند قرار دارد.

به‌ گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، بر اساس برآوردهای موسسه تحقیقات جهانی، استفاده از فناوریهای نوآورانه، تعامل بیشتر کشورها درباره آبهای مشترک و نظارت بر منابع آبی می‌تواند بر کاهش این تهدیدها کمک کند.

تنشهای آبی در کشورهای در حال توسعه ظرفیتهای عظیم تولید برق از نیروگاههای زغالسنگ را از بین می‌برد؛ متاسفانه بسیاری از این ظرفیتهای پیش‌بینی شده در مناطقی که با تنش آبی جدی مواجه هستند، قرار دارند.

برای مثال، مناطق شمالی چین 60 درصد از منابع زغالسنگ این کشور را داراست اما این بخش تنها پنج درصد منابع آب چین را در خود جای داده است که عمدتا برای مصارف خانگی، تجاری و کشاورزی استفاده می‌شود.

هند نیز ظرفیت ایجاد 500 گیگاوات نیروگاه زغالسنگ‌سوز را دارد اما این کشور جزو کشورهای پرتنش جهان از نظر آبی است؛ این موضوع تنها به کشورهای در حال توسعه محدود نمی‌شود و کشورهای ژاپن، کره جنوبی و مناطق بسیاری از آمریکا با این تهدیدها روبرو هستند.

اگرچه ژاپن و کره‌جنوبی کشورهایی خشک نیستند، اما مصرف بالای آب کشاورزی و مصرف‌کنندگان خانگی موجب افزایش هزینه احداث این نوع نیروگاهها شده است.

کارخانه‌های آمریکا نیز به‌دلیل محدودیتهای شدید آبی مجبور به تعطیل کردن واحدهای خود یا محدود کردن فعالیت خود شده‌اند؛ این گزارش، خواستار توجه بیشتر دولتها برای مدیریت رابطه بین آب و انرژی شده است و در ادامه آن با ارایه راهکارهایی می‌افزاید: استفاده از فناوریهای نوآورانه، به تعامل بیشتر کشورها درباره آبهای مشترک و نظارت بر منابع آبی می‌تواند بر کاهش این تهدیدها کمک کند.

کد خبر 215371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =