روسیه ۹۰ درصد از بدهی های کره شمالی را به این کشور بخشید

شانا ـ گروه بین الملل: مجلس دومای روسیه روز جمعه ۹۰ درصد از بدهی بیش از ۱۰ میلیارد دلاری کره شمالی به این کشور از زمان شوروی پیشین را بخشید.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پارلمان روسیه با بخشش حدود ۱۰ میلیارد دلار از بدهی کره شمالی به این کشور در زمان اتحاد جماهیر شوروی سابق موافقت کرد؛ تصمیمی که به نظر می رسد هدف آن تسهیل فرایند ساخت یک خط لوله گاز به کره جنوبی از مسیر این کشور منزوی باشد.

روسیه پیش از این نیز بدهی های چند هم پیمان فقیر شوروی سابق مانند کوبا را بخشیده بود.

حجم اقتصاد کره شمالی که با مشکلات فراوانی روبروست تنها دو درصد همسایه آن یعنی کره جنوبی است.

پارلمان یا مجلس دومای روسیه روز جمعه (۲۹ فروردین ماه) قراردادی مربوط به سال ۲۰۱۲ را تصویب کرد که بر مبنای آن بخش زیادی از بدهی های کره شمالی بخشیده می شود.

بنا بر اعلام این مجلس، مجموع بدهی های کره شمالی از تاریخ ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) سال ۲۰۱۲ میلادی ۱۰ میلیارد و ۹۶۰ میلیون دلار بوده است.

همچنین تصمیم گرفته شد که کره شمالی باقیمانده این بدهی را که یک میلیارد و ۹ میلیون دلار است هر ۶ ماه یکبار به صورت اقساط در طول ۲۰ سال به روسیه بازپرداخت کند.

معاون وزیر دارایی روسیه، سرگئی استورچاک به رسانه های روس گفت که این مبلغ می تواند صرف تامین اعتبار طرح های دوجانبه در کره شمالی از جمله یک خط لوله گاز پیشنهادی و یک خط راه آهن به کره جنوبی شود.

دو کره هم اکنون عملا در حالت جنگ قرار دارند و مرز بین آنها یکی از نظامی ترین مرزهای جهان به شمار می رود.

بزرگترین شرکت تولید کننده گاز طبیعی روسیه، گازپروم برای مدتی طولانی به دنبال ساخت یک خط لوله گاز به کره جنوبی از مسیر کره شمالی بوده است تا سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز به این کشور صادر کند.

مسکو در تلاش است تا با فاصله گرفتن از اروپا به مشتریان آسیایی انرژی خود تنوع بخشد. اروپا نیز به دنبال کم کردن وابستگی خود به گاز و نفت دشمن پیشین خود در دوران جنگ سرد است.

مسکو در نظر دارد تا در ماه مه (اردیبهشت) سال جاری میلادی پس از یک دهه مذاکره با چین بر سر عرضه گاز به این کشور به توافق برسد.

کد خبر 215396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =