بسیج دستگاههای متولی در آستانه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها

شانا_ گروه نفت: به یمن فضای همدلی ایجاد شده میان همه دستگاههای متولی در امر اصلاح الگوی مصرف، این مصراع معروف «ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند» تجلی یافته تا شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به عنوان مهمترین متولی اصلاح الگوی مصرف انر‍ژی بتواند منشاء خیرات و برکات برای کشور، رونق اقتصاد ملی و تحکیم توسعه پایدار باشد.

در چند ماه اخیر و بویژه یک ماه گذشته، رویدادهای بهینه سازی مصرف و هدفمندی یارانه‌های انرژی در صدر اخبار قرارگرفته است. نگاهی به سخنرانی‌ها و بیانات مهمترین شخصیتها و مسئولان ارشد در دستگاههای اجرایی کشور، نشانگر اهمیت موضوع است. رهبر معظم انقلاب در سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی بر ضرورت بهینه سازی مصرف انرژی در بند های 4 و 8 و  20 تصریح و بر انجام آن تاکید کرده اند:

*استفاده از ظرفیت اجرای هدفمند‌سازی یارانه‌ها در جهت افزایش تولید، اشتغال و بهره‌‌وری، کاهش شدت انرژی و ارتقای شاخصهای عدالت اجتماعی
*مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه ریزی برای ارتقای کیفیت و رقابت پذیری در تولید
*تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، بهره‌وری، کارآفرینی، سرمایه گذاری و اشتغال مولد و اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به اشخاص دارای خدمات برجسته در این زمینه

رئیس جمهوری نیز در سفری که چندی پیش به استان هرمزگان داشت، در راستای اهمیت و ضرورت اجرای برنامه های بهینه سازی مصرف انر‍ژی به نکات ارزشمندی اشاره کرد:
" به مردم ایران به صراحت عرض می‌کنم همه آنها که به یارانه نقدی زندگی نیازمند هستند، این حق از آنان سلب نخواهد شد و برای آنها ادامه خواهد یافت. طبق قانونی که به تازگی مجلس شورای اسلامی تصویب کرده است، به همه آنها که نیازمند و متقاضی هستند، یارانه نقدی پرداخت خواهد شد.

البته معیاری از دیدگاه افرادی که ممکن است نیازی به یارانه نداشته یا داشته باشند، از طرف دولت طبق قانون مشخص خواهد شد اما همه بدانید که در مرحله آینده، هدف دولت عمدتاً مسأله رونق تولید در این کشور، اشتغال، امنیت غذایی برای مردم و بویژه قشرهای آسیب‌پذیر و مسأله سلامت برای مردم است.

در آخرین روزهای دهه فجر در سال 92، مجلس شورای اسلامی بودجه یکصد میلیارد دلاری بیع متقابل و هزینه کرد این بودجه را در بخش بهینه سازی مصرف انرژی به تصویب رسانید:

ردیف 1 بند "ق" تبصره 2 قانون بودجه سال 1393 کل کشور:
 1. وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذی‌ربط برای اجرای طرحهای نفت و گاز از جمله افزایش ظرفیت تولید نفت خام و گاز با اولویت مخازن مشترک و افزایش ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات گازی و محصولات پتروشیمی، رشد صادرات فرآورده‌های نفتی و جلوگیری از سوختن گازهای همراه نفت و جایگزینی گاز داخلی یا وارداتی به ‌جای فرآورده‌های نفتی ذی‌ربط تا سقف یکصد میلیارد (100.000.000.000) دلار به صورت ارزی یا معادل ریالی آن با رعایت قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (44)‌ قانون اساسی اقدام به سرمایه‌گذاری به روش بیع‌متقابل، ساخت، بهره‌برداری و تحویل(BOT) و یا روشهای موضوع بند (ب) ماده(214) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران با تضمین خرید محصول، اجازه به فروش داخلی یا صادرات برای بلندمدت (حداقل 10 ‌سال) قرارداد منعقد و یا مجوزهای لازم را برای سرمایه‌گذاری صادر کند و همچنین به منظور اجرای طرحهای بهینه‌سازی، کاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش مصرف انرژی در بخشهای مختلف از جمله صنعت (با اولویت صنایع انرژی ‌بر) و حمل و نقل عمومی و ریلی درون و برون شهری، ساختمان، توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، گسترش استفاده از CNG (با اولویت شهرهای بزرگ و مسیر راههای اصلی بین شهری) و تولید خودروهای کم ‌مصرف به وزارت نفت اجازه داده می‌ شود با رعایت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44)‌ قانون اساسی با متقاضیان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و عمومی با اولویت استفاده از تجهیزات ساخت داخل، قرارداد منعقد کند.

وزیر نفت در سخنرانیهای مختلف از سرمایه گذاری و حمایت وزارت نفت از طرح های بیع متقابل که باعث کاهش مصرف و شدت انرژی می شوند حمایت کرده است. شاید یکی از مهمترین سخنرانیهای وزیر نفت در مورد بهینه سازی مصرف سوخت در کشور و اقدامات لازم در جهت کاهش آلودگی هوا و دیگر مسائل شهری، سخنرانی ایشان در چهل و هشتمین جلسه شورای شهر تهران در تاریخ پنجم اسفند ماه  بود:

"ما در بخش نفت در حوزه توزیع، بهینه ‌سازی مصرف انرژی و صرفه‌ جویی با شهر کار داریم. عزم دستگاههای دولتی برای برطرف کردن آلودگی هوا و بهینه ‌سازی مصرف سوخت جزم است و رئیس ‌جمهوری نیز روی برطرف کردن آلودگی هوای تهران تاکید دارد و مجلس نیز اختیارات وسیعی برای این کار به دولت داده است.
ما باید سبد سوخت خودروها را در تهران اصلاح کنیم و باید نفت گاز و پیش از آن CNG وLPG  عرضه کنیم و شهرداری باید برای جانمایی و تامین زمین برای جایگاه‌ها به ما کمک کند. وضع پمپهای عرضه بنزین نیز در تهران بسیار بد است. تعداد آنها کم است. در شمال شهر زمین کم است و طبق استاندارد‌های ما هر جایگاه زمین زیادی می ‌برد.

ما با بهبود استاندارد‌های خود به دنبال راه ‌اندازی جایگاههای تک تلمبه هستیم که با ساخت 200 تا 250 مورد از این نوع جایگاهها کاهش آلودگی را نیز خواهیم داشت زیرا در حال حاضر هر خودرو 6 تا 7 کیلومتر باید سفر درون ‌شهری انجام داد و 20 دقیقه تا نیم ساعت در صف پمپ بنزین منتظر ماند و همه اینها به مصرف سوخت می‌انجامد؛ این در حالی است که جایگاههای تک تلمبه در دنیا رایج است و ما روی راه ‌اندازی آن اصرار داریم.

مقررات ساخت و ساز در تهران با نگاه کاهش مصرف انرژی باید جدی گرفته شود؛ اگر ساختمانها از روز نخست درست ساخته شوند اتلاف انرژی در آنها کاهش می ‌یابد. در حال حاضر، نرخ رشد مصرف انرژی در کشور و بویژه در تهران بسیار بالاست که این موضوع باید کنترل شود و ممیزی و اصلاح سیستمهای تولید انرژی صورت گیرد.

به کارگیری دستگاههای CHP که در یک ساختمان با یک دستگاه هم برق و هم سرمایش و گرمایش تولید می‌کند و 80 درصد کاهش مصرف انرژی دارد، باید برای ساختمانهای بیش از 10 تا 15 واحد اجباری شود. این دستگاهها گران هم نیست و ما حاضریم بخشی از سرمایه‌گذاری فرد را به او بدهیم."
خانم ابتکار؛ رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در کارگروه محیط زیست ستاد هدفمندی یارانه‌ها،‌ سهم مهمی از بودجه تبصره 21 قانون بودجه سال 1393را به امر بهینه سازی منحصر دانست .

رئیس سازمان صدا و سیما نیز در نشست 17 اسفندماه سال گذشته با اصحاب رسانه اعلام کرد که مهمترین وظیفه این سازمان، کمک به اجرای صحیح فاز دوم هدفمندی یارانه‌هاست .

این حمایتها ضمن این که نشانگر اهمیت موضوع است، ‌مسئولیت سازمان  بهینه سازی مصرف سوخت را دوچندان می‌کند.

نخست این که طبق معمول گذشته، ‌بهینه سازی مصرف سوخت می‌تواند به عنوان مهمترین عامل در ایجاد اشتغال و رونق بازار کسب و کار محور توسعه کشور قرارداده شود و دوم این که حمایتهای بی دریغ در همه ارکان کشور غیر از این که  نشانگر درک بالای دست‌اندرکاران و مسئولان از جایگاه بهینه سازی و هدفمندی یارانه ‌ها در این جهت است، بیانگر این واقعیت است که در ذیل سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصرف و سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری و همچنین قانون اصلاح الگوی مصرف مصوب مجلس شورای اسلامی همه مسئولان و مقامات ارشد در کارند تا اتفاقی مبارک رخ دهد و آن کاهش شدت انرژی کشور به میزان دو سوم  تا پایان  برنامه پنجم و یک دوم تا  پایان برنامه ششم توسعه است .

به یمن  فضای همدلی ایجاد شده این مصراع معروف «ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند»، تجلی یافته تا شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به عنوان  مهمترین متولی اصلاح الگوی مصرف انر‍ژی  بتواند منشاء خیرات و برکات برای کشور، رونق اقتصاد ملی و تحکیم  توسعه پایدار باشد و این خود نعمت بزرگی است.

تحقق این اهداف عالیه عزم جزم و همت جهادی همه مسئولان و کارکنان و کارشناسان  متعهد و متخصص را می طلبد تا با اتفاق و اتحاد، خالق  حماسه ای بزرگ در عرصه انرژی باشیم.  

نصرت الله سیفی
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت

کد خبر 215405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =