شانا-گروه دولت ومجلس: سهم سوخت و انرژی در کل مصرف خانوار و تولید ناخالص داخلی کمتر از 7 درصد است.

سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار شانا، با اشاره به تعیین قیمت بنزین در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: این که عده‌ای می‌گویند افزایش قیمت سوخت بر روی سطح عمومی قیمتها اثر می‌گذارد، تصور غلطی است.

لیلاز با اشاره به نرخ تورم که طی سالهای 1384 تا 1389 به 30 درصد رسید افزود: افزایش نرخ تورم در این سالها هیچ ربطی به قیمت حاملهای انرژی نداشت.

وی گفت: در سال 1389 که قیمت بنزین یکباره 5 برابر شد تورم کمتر از 4 درصد افزایش یافت، بنابراین هیچ مبنای علمی مبنی بر این که ثابت کند حاملهای انرژی بر نرخ روی تورم اثر می‌گذارد، وجود ندارد.

کارشناس اقتصادی سهم سوخت و انرژی را در کل مصرف خانوار و تولید ناخالص داخلی کمتر از 7 درصد دانست و افزود: اگر قیمت انرژی صنایع 10 درصد افزایش یابد اثر آن بر روی افزایش قیمت تولید کمتر از 6 درصد می‌شود.

لیلاز ادامه داد: عده‌ای معتقدند افزایش قیمت سوخت بر روی دستمزدها اثر گذاشته و منجر به رکود تورمی می‌شود، در حالی که طی سالهای 1999 تا 2006 میلادی قیمت حاملهای انرژی در بازارهای جهانی 15 برابر شد اما هیچ تاثیری بر روی نرخ تورم بین المللی نداشت.

این کارشناس اقتصادی گفت: باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که باید ببینم هر یک از حاملها چه سهمی در رشد اقتصادی و تولید نهاده‌ها و مصرف خانوار دارند.

وی با بیان این که سهم انرژی گاز در تولید بیش از سایر حاملهای انرژی است، افزود: بنزین سهم کمتری در تولید نهایی دارد.

لیلاز گفت: حال که قرار است قیمت حاملهای انرژی در فاز دوم هدفمندی افزایش یابد بهتر است بنزین سهم بیشتری از افزایش قیمتها داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی همچنین پیشنهاد کرد؛ دولت قیمت بنزین سهمیه‌ای را پلکانی و به صورت تدریجی افزایش دهد تا فشار کمتری بر دهکهای پایین درآمدی وارد شود.

لیلاز گفت: به اعتقادم بهتر است دولت بنزین سهمیه‌ای را در فاز دوم 1000 تومان و بنزین آزاد را 2000 تومان تعیین کند.

وی تاکید کرد: شواهد نشان می‌دهد افزایش قیمت بنزین کوچکترین تاثیری در کاهش رشد اقتصادی ندارد، ضمن اینکه هرچه سطح رفاه جامعه بالاتر برود مصرف این فراورده هم افزایش می‌یابد.

لیلاز ادامه داد: کجا این بی‌عدالتی توصیه شده است که آنها که مصرف بالایی دارند باید قیمت کمتری برای سوزاندن بنزین و آلوده کردن محیط زیست بپردازند.

وی با بیان این که در تغییر قیمت حاملهای انرژی باید به محیط زیست  وآلودگی هوا توجه کنیم تصریح کرد: این مسئله کمتر از دید موافقان و مخالفان افزایش قیمت بنزین مورد توجه قرار گرفته است.

این کارشناس اقتصادی گفت: البته به موازات افزایش قیمت بنزین، واردات خودروهای کم مصرف باید آزاد شود تا خودروسازان ناچار شوند خودروی باکیفیت تولید کنند.

کد خبر 215412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =