۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۶
  • کد خبر: 215479
مصر برای مقابله با بحران انرژی تلاش می‌کند

شانا _ گروه بین‌الملل: قطعی مکرر برق در مصر به دلیل کمبود گاز طبیعی و اختصاص بیش از اندازه یارانه سبب شده است این کشور به دنبال استفاده از زغال سنگ، کارت هوشمند سوخت و انرژی هسته‌ای باشد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، مصر پرجمعیت‌ترین کشور عربی، از سال 2005 با قیمتهایی پایین‌تر از بازار جهانی به رژیم صهیونیستی، اردن و سایر کشورها گاز صادر می‌کرده که همین مسئله سبب کاهش تامین گاز نیروگاه‌های تولید برق شده است.

ابراهیم ظهران، کارشناس انرژی در این‌باره به شینهوا گفت: قطعی‌های برق در مصر که از سال 2008 همزمان با نیاز این کشور به استفاده از سوخت گازوئیل برای تولید برق، آغاز شد نزدیک به 1.4 میلیارد دلار هزینه نگهداری و تعمیرات به جای گذاشت.

منابع وزارت برق مصر می گویند: با آنکه حداکثر ظرفیت تولید نیروگاه‌های تولید برق این کشور 24 هزار مگاوات روزانه است اما این نیروگاه‌ها هم‌اکنون مجموعا 21 هزار وات در روز تولید می‌کنند. این در حالی است که روزانه 75 میلیون متر مکعب گاز و 25 هزار تن سوخت دیزل در این نیروگاه‌ها مصرف می‌شود.

از سوی دیگر، ظهران معتقد است ظرفیت واقعی تولید برق مصر، روزانه 30 هزار مگاوات است و نیروگاه‌های این کشور هم‌اکنون تنها 18 هزار مگاوات در روز برق تولید می‌کنند.

کارشناسان می‌گویند، مصر به دلیل صادرات ارزان گاز به رژیم صهیونیستی، اردن و اسپانیا در فاصله سال‌های 2005 تا 2011، 10 میلیارد دلار ضرر کرده، این در حالی است که این کشور هم‌اکنون تنها می‌تواند حداکثر 80 درصد از نیاز نیروگاه‌های برق خود را به گاز طبیعی تامین کند.

ظهران در این باره گفت: راه حل بحران کنونی انرژی مصر، توقف تمام انواع صادرات گاز، تعمیر نیروگاه‌های برق، قطع یارانه انرژی کارخانه‌های بزرگ و استفاده از سوخت‌ جایگزین مثل زغال سنگ در نیروگاه‌های برق است.

به گفته وی، سایر کشورهای جهان هم‌اکنون به جای فراورده‌های نفتی از زغال سنگ در نیروگاه‌های برق استفاده می‌کنند. بطوری که 1165 نیروگاه‌ برق در سراسر دنیا با بهره‌گیری از زغال سنگ در حال تولید 1 میلیون و 200 هزار مگاوات برق در روز هستند.

در همین حال، منابع دولت مصر می‌گویند یارانه انرژی این کشور در بودجه عمومی جدید با کاهش 29.2 درصدی از 18.3 میلیارد دلار به 12.8 میلیارد دلار می‌رسد. همچنین دولت با صدور کارت‌های هوشمند فراورده‌های نفتی به مقابله با بحران کنونی انرژی می‌پردازد.

به گفته ظهران، بیش از نیمی از یارانه انرژی مصر نصیب ثروتمندان و صاحبان کارخانه‌های سیمان، استیل، سرامیک و کود می‌شود و با توجه به آنکه این کارخانه‌ها محصولات خود را به قیمت‌های جهانی می‌فروشند، باید انرژی را نیز با قیمت‌های بین‌المللی دریافت کنند.

حمدی سیف النصر، مدیر سابق اداره انرژی هسته‌ای مصر نیز با تاکید بر آن که زغال سنگ بهترین و سریع‌ترین گزینه برای استفاده به عنوان سوخت نیروگاه‌های برق است، اعلام کرد: آمریکا،‌ چین،‌ هند،‌ کشورهای آسیای جنوب شرقی و بیشتر کشورهای اروپایی ضمن رعایت استانداردهای حفاظت از محیط زیست در حال استفاده از زغال سنگ در نیروگاه‌های برق خود هستند.

وی همچنین در پاسخ به نگرانیهای محیط زیستی برخی مقامها و فعالان مصری گفت: می‌‌توان با رعایت استانداردهای بین‌المللی حفاظت از محیط زیست، زغال سنگ را در کارخانه‌های جدیدی که در نواحی بیابانی ساخته می‌شوند مورد استفاده قرار داد.

النصر همچنین با تاکید بر آن که نیروگاه‌های برق هسته‌ای منبعی پاک و سریع برای تولید برق هستند افزود: تا زمانی که یک نیروگاه هسته‌ای در کشور ساخته شود، زغال سنگ بهترین، سریع‌ترین و ارزان‌ترین گزینه برای مقابله با بحران انرژی مصر است.

مدیر سابق اداره انرژی هسته‌ای مصر با بیان این مطلب که استفاده از نیروگاه‌های بادی و خورشیدی به دلیل گران بودن فناوری آنها در مصر ممکن نیست، گفت: اگر ما از نیروگاه‌‌های هسته‌ای استفاده کنیم، تولید برق 30 درصد افزایش می‌یابد.

بر اساس این گزارش، اگرچه وزرای انرژی و صنعت مصر، زغال سنگ را راه حل بحران کنونی انرژی این کشور می‌‌دانند اما وزیر محیط زیست می‌گوید مصر فاقد منابع زغال سنگ است و زیرساخت‌های لازم برای واردات، حمل، ذخیره و توزیع آن را نیز ندارد.

کد خبر 215479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =