اربیل برای از سرگیری فروش نفت نمی تواند بیش از این منتظر بغداد بماند

شانا _ گرو بین الملل: نخست وزیر اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که در صورت بی نتیجه ماندن مذاکرات اربیل و بغداد بر سر صدور نفت، منطقه کردنشین صبرش به سر می آید و به فکر چاره ای جدید خواهد بود.

به گزارش روزنامه تایم ترک، نچیروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق ساعاتی پیش در جمع خبرنگاران درباره دلیل دیدار و گفتگوی چهارشنبه هفته گذشته (27 فروردین) با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در پشت درهای بسته گفت: هدف از این ملاقات تقویت و توسعه مناسبات دو جانبه بود و در حوزه انرژی نیز با مقامهای ترک مذاکراتی داشتیم.
وی افزود: نتیجه مذاکرات مثبت بود و ما به گفتگوها ادامه می دهیم.

اردوغان پس از پایان این دیدار گفته بود: آنکارا و اقلیم کردستان عراق مصمم به ادامه همکاری خود در حوزه انرژی هستند، ما این موضوع را با صراحت به دولت مرکزی عراق و مقامهای آمریکایی اعلام کرده ایم.

بارزانی در پاسخ به سوالی درباره این که آیا این مذاکرات نتیجه قطعی داشت، گفت: ترکیه با صادرات نفت خام اقلیم کردستان عراق به بازارهای جهانی هیچ گونه مشکلی ندارد و موضع آنکارا در این باره روشن است.

وی افزود: آنکارا همواره اعلام می کند که نفت متعلق به شماست، تصمیم گیرنده نهایی شما هستید و آنها می گویند ما مشکلی با صدور نفت خام از پایانه جیهان نداریم.

بارزانی ضمن ابراز تمایل از دستیابی به توافق نهایی با دولت مرکزی عراق، از مخالفتهای بغداد با اربیل گلایه داشت و گفت: ما خواهان فروش نفت بر اساس قانون اساسی عراق هستیم اما با وجود تلاش بسیار، تا کنون به نتیجه ای نرسیده ایم.

وی افزود: تا به امروز صبر زیادی از خود نشان دادیم، اما صبرمان حدی دارد و در صورتی که بغداد سهم 17 درصدی اربیل از بودجه، هزینه شرکتهای نفتی و همچنین حقوق کارگران را پرداخت نکند، ما نیز فکری به حال خود می کنیم.

با وجود ادامه اختلافهای نفتی بغداد و اربیل، تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه جمعه گذشته (29 فروردین) از صدور نفت خام منطقه کردنشین عراق از ترکیه در آینده ای نزدیک خبر داده بود.

مذاکرات اخیر نفتی اربیل و بغداد برای از سرگیری صادرات نفت خام منطقه کردنشین که مسئولان دو طرف برگزار شد، بی نتیجه ماند.

یک هئیت عراقی که ١٤ آوریل (25 فروردین ماه) به اربیل سفر کرده بودند، یک روز بعد بدون دستیابی به توافقی با  اقلیم کردستان عراق به بغداد بازگشتند.

حدود دو هفته پیش یک مقام مسئول عراقی از توقف کامل صادرات نفت خام  عراق به ترکیه با خط لوله کرکوک-جیهان خبر داده بود و دلیل آن را نیز ناتوانی بغداد در جلوگیری از اقدامهای تروریستی و خرابکارانه در مسیر خطوط لوله انتقال نفت، عنوان کرده بود.

هم اکنون به طور میانگین یک میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه نفت در پایانه جیهان در جنوب ترکیه در انتظار اجازه بغداد برای صادرات، ذخیره شده است.
کد خبر 215486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =