قطب شمال به یکی از مراکز بزرگ نفت و گاز جهان تبدیل می شود

شانا _ گروه بین الملل: قطب شمال می تواند در آینده ای نزدیک به یکی از مراکز بزرگ نفت و گاز کره زمین تبدیل شود.

به گزارش پایگاه اینترنتی صدای روسیه، کشورهای زیادی برای دستیابی به منابع نفت و گاز قطب شمال با هم مبارزه می کنند و این منطقه به چند دلیل جذاب تر از پیش می شود.

نخست این که منابع نفت و گاز در بسیاری از کشورهای دنیا به تدریج به پایان می رسد و دلیل دوم این است که آب شدن یخهای قطب شمال بسیاری از مسیرهای آبی را باز می کند؛ این موضوع کمک می کند تا پژوهشگران بتوانند در اعماق آبهای قطب شمال که پیش از این برای زمین شناسان غیرقابل دسترس بود، مطالعه و کار کنند.

بخش اعظم منابع آبی قطب شمال در مناطق دور از ساحل است؛ روسیه، آمریکا، نروژ، دانمارک و کانادا با قطب شمال مرز آبی دارند و از حق قانونی بر منابع نفت و گاز مستقر در فاصله 200 مایلی دریایی از سواحل خود برخوردار هستند.

میخاییل کریلوف روسی، مدیر اداره تحلیلهای شرکت یونایتد ترید گفت: جالب تر این است که از 30 درصد ذخایر گاز طبیعی و 13 درصد ذخایر نفتی در قطب شمال، بخش اعظم آنها در دست کشورهایی است که از توانایی و فناوری بالایی برای استخراج در مناطق دشوار و سخت برخوردار هستند.

وی افزود: در مرحله نخست صحبت از روسیه است، زیرا 6 میلیون و 200 هزار کیلومتر مربع ظرفیت برای بهره برداری نفتی در قطب شمال  دارد.

امروزه حدود 60 میدان هیدروکربونی بزرگ در این منطقه کره زمین واقع شده که از میان آنها 43 میدان به روسیه تعلق دارد؛ منابع روسیه حدود 80 درصد ذخایر جهانی، در قطب شمال هستند و به همین دلیل شرکتهای روس بیشترین چشم امید خود را به مناطق شمالی این کشور دوخته اند و قصد دارند این کار را فعال کنند.

از سال 2013 میلادی حجم تامین بودجه در برنامه های اکتشافی در آبهای قطب شمال به طور قابل توجهی افزایش داشته؛ این برنامه تا سال 2013 میلادی تنظیم شده و مبلغ اختصاص یافته بیش از 20 میلیارد روبل روسیه است. 

روسیه مدتها پیش از شروع رقابت بر سر منابع قطب شمال، مطالعات خود را در این منطقه آغاز کرده بود.

واسیلی باگایاولِنسکی، معاون انستیتوی مطالعات نفت و گاز اکادمی علوم روسیه در این باره می گوید: روسیه و به عبارت دقیقتر اتحاد جماهیر شوروی کار جدی خود را روی قطب شمال در سال 79 میلادی شروع کرد.

وی افزود: در سالهای هشتاد قرن گذشته تعداد زیادی چاه نفت در این منطقه بهره برداری شد و در نتیجه این اکتشافات، استان بزرگ نفت و گازی با نام بارنتسِو- کارسکایا به وجود آمد.

به گفته این مقام، اگر درباره مرحله جدیدی که در آن قرار گرفته ایم صحبت کنیم، باید گفت که اکنون 113 مجوز کار روی منابع این منطقه به شرکتهای روسیه داده شده و منطقه ای در حدود 2 میلیون کیلومتر مربع را در بر می گیرد.

حق کار روی منابع قطب شمال به دو شرکت روسنفت و گازپروم تعلق دارد؛ هم اکنون شرکت روسنفت مطالعاتی را روی 6 منطقه در دریای چوکوتسک و دریای لاپتو با اخذ مجوز انجام می دهد؛ ماه اوت آینده این شرکت در دریای سرخ اولین چاه به نام «اونیورسیتت» را به بهره برداری خواهد رساند.

برای کار روی این بخش از قطب شمال از شرکتهای بین المللی مانند شرکت نروژی «سیدریل» و «استات اویل»، «اکسون موبیل» و «شورون» آمریکا دعوت به همکاری شده است.

با احتساب دشواری های کار روی این میدانها و شرایط آب و هوایی سخت، مشارکت چند شرکت می تواند فعالیت را موثرتر کند.

میخاییل کریلوف معتقد است که کار برای همه شرکت های حاضر وجود دارد.

وی در ادامه افزود: باید از مصالح و مواد با کیفیت بسیار بالا استفاده کرد و هزینه های استخراج را از نظر جذابیت سرمایه گذاری روی پروژه به خوبی محاسبه کرد و مراحلی را برای انجام کار مشخص کنیم.

کار در قطب شمال برای روسیه با موفقیت پشت سر گذاشته شده است؛ جمعه گذشته (29 فروردین)شرکت گازپروم کار روی اولین میدان نفتی در دریای پیچورسک را آغاز کرد؛ برای توسعه این میدان نفتی در دریا  نخستین سکوی غیر متحرک دنیا ساخته شده است که می تواند در شرایط اب و هوایی این منطقه فعالیت کند.
کد خبر 215490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =