شانا _ گروه دولت ومجلس: توسعه شرکتهای خدمات انرژی با هدف صرفه جویی در مصرف و جلوگیری از هدرروی انرژی در کشور ضروری است.

مهران امیرمعینی، مشاور رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در گفتگو با خبرنگار شانا، با اشاره به اولویت بهینه‌سازی انرژی درکشورهای پیشرفته تصریح کرد: توجه این امر باعث می شود تا مصرف انرژی در کشورهای توسعه یافته کنترل شود.

وی با بیان این که بخش خانگی و تجاری ایران تا 30 درصد و بخش صنعت هم 10 تا 15 درصد ظرفیت صرفه‌جویی انرژی دارد، تصریح کرد: می‌توانیم با سرمایه‌گذاری برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در یک دوره میان مدت به صرفه‌جویی مورد نظر دست یابیم.

امیرمعینی سرمایه‌گذاری برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی را با توجه به منابع محدود نفت و گاز اجتناب ناپذیر دانست و افزود: با توجه به این که اقتصاد ایران به صنعت نفت وابسته است، می‌توانیم با جلوگیری از هدرروی انرژی در بخشهای مختلف، درآمد حاصل از این صرفه‌جویی را در سایر بخشهای اقتصادی به کار گیریم.

این کارشناس انرژی تاسیس شرکتهای خدمات انرژی را از جمله راهکارهایی عنوان کرد که می‌تواند اهداف مورد نظر دولت را در این زمینه دنبال کند.

به گفته مشاور رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی، تا زمانی که قیمت حاملهای انرژی قابل قبول نباشد حضور این شرکتها از توجیه بالایی برخوردار نیست. ضمن اینکه بازگشت سرمایه شرکتهای خدمات انرژی از محل صرفه جویی انرژی به دست می آید.

امیرمعینی با بیان این که شرکتهای خدمات انرژی باید از توان مالی بالایی برای فعالیت در این عرصه برخوردار باشند، حضور بخش خصوصی را در این صنعت ضروری دانست.

وی گفت: با توجه به این که بدنه دولت نباید بیش از این بزرگ شود بنابراین قوانین و مقررات باید به نحوی وضع شود تا ورود بخش خصوصی در این عرصه تسهیل شود، دولت می‌تواند با تخفیفهای مالیاتی شرکتهای خصوصی را برای فعال شدن در این بخش تشویق کند.

وی با بیان این که یکی از مشکلات موجود در جامعه ما غنی بودن منابع نفت گاز کشورمان است، تصریح کرد: به همین دلیل عده‌ای تصور می‌کنند نیازی به صرفه‌جویی انرژی نداریم.

مشاور رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی گفت: از اوایل دهه 1370 بسیاری از کارشناسان انرژی نسبت به قیمت پایین حاملهای انرژی و مصرف بالای آن در صورت عدم برنامه‌ریزی و فرهنگسازی مناسب هشدار می‌دادند، اما زمانی که کشور به تنگنا رسید و مصرف به روند نگران کننده‌ای رسید، قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد.

این کارشناس انرژی صرفه‌جویی انرژی در بخش صنعت را دارای اهمیت دانست و افزود: در حال حاضر بسیاری از تجهیزاتی که در بخش صنعت به کار گرفته می‌شود، مصرف انرژی بالایی دارند که می‌توان با بازسازی و یا نوسازی تجهیزات از هدرروی انرژی جلوگیری کرد.

امیرمعینی ادامه داد: از سوی دیگر درحال حاضر بسیاری از کالاهایی که تولید می‌شود، فاقد استانداردهای لازم در بخش انرژی است، به همین دلیل مصرف کننده باید هزینه بالای تولید کالاها را بپردازد.

مشاور رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با بیان این که در حال حاضر بخش انرژی هزینه ناکارآمدی صنعت را می‌پردازد، تصریح کرد: دولت باید سیستم کنترل و ارزیابی قدرتمندی برای تولید و حتی واردات کالاهایی که انرژی فراوانی مصرف می‌کنند، داشته باشد. 

امیرمعینی گفت: ما نمی‌توانیم خودروی پر مصرف تولید کنیم و از مصرف کننده بخواهیم بنزین کمتری مصرف کند.

وی گفت: مصرف کننده تمایل دارد مصرف کند. بنابراین سیستم اقتصادی کشور باید به صورت یکپارچه برنامه ریزی دقیقی برای کاهش مصرف انرژی داشته باشد.

کد خبر 215499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =