تلاش ترکیه برای جذب سرمایه های داخلی در طرح ساخت دو نیروگاه هسته ای

شانا _ گروه بین الملل: وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد که این کشور، برای تکمیل و بهره برداری از دو نیروگاه هسته ای آک کویو و سینوپ، به 16 میلیارد دلار سرمایه داخلی نیاز دارد.

به گزارش روزنامه خبرترک، تانر ییلدیز گفت: فکر می کنم برای ساخت، خرید ماشین آلات و تجهیزات و قطعات الکتریکی دو نیروگاه هسته ای آک کویو و سینوپ، به 16 میلیارد دلار سرمایه داخلی نیاز داشته باشیم.

وی افزود: بخش عمده این سرمایه برای فعالیتهای ساخت هزینه می شود.

ییلدیز تصریح کرد: پس از بررسی های صورت گرفته، 460 شرکت داخلی که در حوزه تهیه و یا ساخت تجهیزات نیروگاه های هسته ای فعالیت می کنند، اجازه شرکت در مناقصه ها را به دست آوردند.

طرح ساخت نخستین نیروگاه هسته ای ترکیه در منطقه آک کویو واقع  در بند مرسین، شامل ساخت چهار راکتور هسته‌ ای، به فدراسیون روسیه واگذار شده است.

 از این رو شرکتهایی که در مناقصه شرکت می کنند باید دارای گواهینامه استاندارد از این کشور باشند و قطعات تولیدی نیز برای کنترل کیفیت به روسیه فرستاده می شود.

نیروگاه هسته ای سینوپ نیز با سرمایه گذاری مشترک ترکیه و ژاپن، احداث می شود.

با آغاز فعالیت این دو نیروگاه، ترکیه قادر به تولید 80 میلیارد کیلووات ساعت برق می شود. و هر ساله 7.2 میلیارد دلار در واردات گاز صرفه جویی می کند.

در ساخت  نیروگاه هسته آک کویو و سینوپ، 20 هزار نیروکار فعالیت می کنند و پس از اتمام نیز در هر کدام 3.500 نیروی کار استخدام خواهند شد.

کد خبر 215507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =