۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۷
  • کد خبر: 215518
چین پروژه های عظیم انرژی را در دست می گیرد

شانا _ گروه بین الملل: با ادامه کاهش میزان رشد چین، نخست وزیر این کشور از انجام پروژه های عظیم انرژی برای تقویت رشد اقتصادی این کشور خبر می دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لی کیکیانگ، نخست وزیر چین روز یکشنبه از شروع یک سری پروژه عظیم انرژی شامل نیروگاههای هسته ای و برق خبر داد که تصمیم زیرساختی برای بهبود اقتصاد رو به کندی این کشور محسوب می شود.

اوایل ماه جاری میلادی وی گفت که چین برای تحریک اقتصادی برنامه قوی کوتاه مدتی ندارد و بجای آن بر روی ارتقای سلامت و رشد در میان مدت و بلند مدت تمرکز می کند.

بر پایه گزارش منتشر شده در سایت اصلی اطلاعات دولت چین (gov.cn) لی در جلسه کمیته ملی انرژی این کشور گفت: ما بزودی ساخت و ساز تعدادی از پروژه های عظیم انرژی را آغاز می کنیم.

البته مشخص نیست که صدراعظم چین راجع به شروع ناگهانی پروژه هایی که هم اکنون در برنامه هستند سخن می گوید یا پروژه های جدید برای ارتقای فعالیتهای اقتصادی را در نظر دارد.

سرمایه گذاران مدتی است که خود را برای کندی رشد اقتصادی همزمان با بلوغ اقتصاد این کشور آماده کرده اند؛ بویژه این که دولت چین تلاش دارد رشد اقتصادی را از وابستگی به سرمایه گذاری و صادرات دور کند و به سمت هدایت مصرفی پیش ببرد.

اقتصاد دانان به طور دائم، پیش بینی های رشد خود را برای سال 2014 چین کاهش می دهند و این جریان با نظر سنجی رویترز و تعیین نرخ رشد 7.4 درصد که یک دهم درصد از هدف دولت پایین تر بود، تقویت شد.

بعد از اعلام نرخ رشد 7.4 درصد برای سه ماه نخست سال میلادی در هفته گذشته، لی کیکانگ از تعلیق بازپرداخت بانکی در بخش روستایی کشور به منظور کمک به بخش کشاورزی خبر داد.

وی گفت: پروژه های مربوط به انرژی راهکار خوبی برای ثبات رشد و بهبود توانایی ایمن سازی انرژی است و یک نقطه شروع موثر برای اصلاح ساختار انرژی و تغییر نحوه  توسعه است.

لی افزود: چین باید بموقع پروژه های مهم نیروگاه هسته ای را در کنار ساحل شرقی که بیشترین استانداردهای بین المللی را داراست اجرا کند و همزمان نیروگاه برقی جدید با حفاظت محیط زیست بسازد.

چین در ماه اکتبر ساخت راکتورهای هسته ای جدید را پس از یک و نیم سال  ممنوعیت به دلیل فاجعه فوکوشیمای ژاپن آغاز کرد. پکن قصد دارد تا سال 2020ظرفیت برق را از 12.57 گیگاوات به 58 گیگاوات برساند. نزدیک به 30 گیگاوات از این افزایش ظرفیت در داخل چین در حال ساخت است که بیش از 40 درصد از کل تأسیسات تازه ساخته شده دنیا را تشکیل می دهد.

آلودگی هوا هم اکنون یکی از نگرانیهای بزرگ چین است و صدراعظم این کشور از تلاش کشور برای توسعه استفاده از خودروهای الکترونیک و به روز رسانی نیروگاه های زغالسنگ که در کاهش آلاینده ها ضعیف هستند خبر داد.

لی کیکیانگ همچنین گفت: دولت، ساخت خطوط انتقال با ولتاژ بالا را برای  انتقال برق از قسمتهای غربی به ساحل شرقی محتاج برق شروع می کند و همزمان توسعه منابع انرژی نامتعارف شامل شیل گاز، شیل اویل و متان رگه زغال را توسعه می بخشد.

کد خبر 215518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =