۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۰
  • کد خبر: 215530
خط لوله نفتی عراق ـ ترکیه غیرقابل استفاده است

شانا _ گروه بین الملل: وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد که خط لوله صادرات نفت ترکیه به عراق به دلیل حمله های مکرر به آن، غیرقابل استفاده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از آنکارا، تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه دوشنبه (یکم اردیبهشت ماه) اعلام کرد که خط لوله انتقال نفت از میدانهای نفتی کرکوک عراق به بندر جیحان ترکیه در کرانه دریای مدیترانه به دلیل حمله های مکرر شبه نظامیان به آن غیرقابل استفاده است.

ییلدیز با اشاره به تحت نظارت بودن این خط لوله توسط دولت بغداد گفت: البته که این برای عراق زیان آور است.

استاندار نینوا روز شنبه (٢٣ فروردین ماه) از ناتوانی فرماندهی عملیاتی نینوا در ایجاد امنیت برای تعمیر خط لوله راهبردی کرکوک-جیحان  خبر داده بود.

 خط لوله ٩٠٠ کیلومتری کرکوک-جیحان که یک چهارم نفت عراق را صادر می‌کند، بارها هدف حمله قرار گرفته است، این خط لوله ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه نفت خام را دارد و به طور میانگین روزانه ٣٠٠ تا ٣٥٠ هزار بشکه نفت را از میدانهای نفتی کرکوک در شمال عراق به بندر جیحان ترکیه انتقال می‌دهد.

 نفت برداشت شده از میدانهای نفتی منطقه کردستان عراق با خط لوله کرکوک-جیحان به بندر جیحان ترکیه صادر و از آنجا روانه بازارهای جهانی می شود، با توقف صادرات نفت منطقه کردنشین از آوریل گذشته، حجم انتقال نفت خام با خط لوله صادراتی کرکوک-جیحان به پایین تر از روزانه ٣٠٠ هزار بشکه رسیده است.

عراق، یک عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به شمار می آید اما به دلیل سالها درگیری با جنگ و تحریم، با چالشهای بسیاری برای تحقق اهداف تولید نفت خود روبروست.

کد خبر 215530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =