۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۷
  • کد خبر: 215551
کلید تدبیر و امید با «آرامش مردم» بهتر می چرخد

شانا_ گروه پالایش و پخش: با سخنان دکترحسن روحانی رئیس جمهوری در جمع فرماندهان ارتش و بیان این مطلب که «مرحله دوم هدفمندی یارانه ها تا پایان هفته اول اردیبهشت ماه، اجرایی می شود»، شمارس معکوس برای اعلام نرخ جدید سوخت که مصرف عموم مردم جامعه است، آغاز شد.

اگرچه در خصوص تعیین قیمت نرخ بنزین و اعلام آن از مدتها قبل گپ و گفت های معمول می شود، اما پس از سخنان رئیس جمهوری در محافل مختلف، این گفتمان ها شدت و حدت بیشتری به خود گرفته است تا آنجا که به خصوص در این روزها به هر کجا میروی، محل کار، خانه، اتوبوس، تاکسی و ... صحبت از تعیین تکلیف نرخ بنزین است.

درباره این که قیمت جدید بنزین در فاز دوم هدفمندی یارانه ها چقدر خواهد بود، گمانه زنی های مختلفی شده است و برخی نرخ کمتر از 2500 تومان (در هر لیتر) را منطقی ندانستند، چرا که قیمت کنونی سوخت در کشورهای حاشیه خلیج فارس چند برابر قیمت آن در ایران است.

در این باره، به طور حتم دولت با بهره گیری از تیم های کارشناسی و با تکیه بر مطالعات دقیق میدانی آنها با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی جامعه از سویی و الزام به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها از سویی دیگر، قیمت منطقی را اعلام خواهد کرد؛ بنابراین باید منتظر باشیم.

به یقین مقادیری از بنزین موجود در کارتهای سوخت خودروهای سواری، بنزین یارانه ای یا همان 400 تومانی است که تا ماه گذشته (فروردین) به طور مرتب و با سهمیه 60 لیتر در ماه شارژ می شد، اما با تصمیم دولت و با ورود به فاز اجرایی مرحله دوم هدفمندی یارانه ها، این سهمیه (400 تومانی) برای خودروهای شخصی از اردیبهشت ماه قطع شد.

مردم نگرات بنزین ذخیره شده 400 تومانی نباشند

موضوعی که اسباب نگرانی مردم شده، سرنوشت بنزین 400 تومانی است که هم اکنون در کارتهای هوشمند سوخت وجود دارد.

با وجود آنکه مسئولان مرتبط با موضوع بنزین، بارها این اطمینان را به مردم داده اند که بنزین 400 تومانی در کارتهای سوخت محفوظ می ماند، اما از چند روز گذشته که اخبار مربوط به تغییر و اعمال نرخ جدید بنزین به اوج رسیده است، مشاهده می شود مردم با مراجعه غیرمتعارف به جایگاههای بنزین سعی می کنند از یکدیگر برای پر کردن باک خودروها پیشی بگیرند.

اما نکته اینجاست که چرا مردم با اینکه می دانند سهمیه های 400 تومانی آنها در کارتهای سوختشان محفوظ است، برای پر کردن باک خودروهایشان به جایگاهها هجوم می آورند؟ مگر حجم یک باک خودرو 4 یا 6 سیلندر چقدر است و چقدر می تواند بنزین یارانه ای یا نیمه یارانه ای در خود ذخیره کند؟

البته شاید لازم بود در باره این موضوع که بنزین باقیمانده در کارتها محفوظ خواهد ماند، اطلاع رسانی بیشتر و شفاف تری صورت می گرفت و در این میان به نظر می آید رسانه های عمومی از تاثیرگذارترین بخش ها در اطلاع رسانی شفاف به مردم هستند تا به ابهام های مردم و رفع دغدغه های آنها در این زمینه پاسخ مناسب داده شود.

همه آماده اند، آرامش مردم هم مهم است

برای اعمال نرخ های جدید سوخت آمادگی جایگاه ها به لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری ضروری است تا به محض اعلام نرخ ها، آنرا در سامانه اعمال کنند، بر این اساس نزدیک به 14 هزار تلمبه و 26 هزار نازل در بیش از سه هزار جایگاه عرضه سوخت کشور آماده هستند تا عرضه سوخت را به نحوی مطلوب انجام دهند.

 خلاصه این که همه مقدمات و بخشهای مرتبط با اجرای هرچه بهتر هدفمندی یارانه ها در فاز دوم آن، آماده عرضه سوخت با نرخ جدید است و به گفته مدیران ارشد، جای هیچ نگرانی نیست. به گفته دکتر محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس جمهوری، ظرف دو سه روز آینده نرخ جدید بنزین و سی ان جی به اطلاع مردم می رسد و اعلام رسمی از طرف وی، داستان قیمت بنزین در فاز دوم هدفمندی یارانه ها را پایان می یابد.

اما مردم نیز باید با درک عمیق این موضوع که باید دولت را در خدمت رسانی بهتر یاری کنند، یکدل بوده و در پیشبرد اهداف، دولت را یاری کنند.

این نکته را هم از یاد نبریم که مردم، بهترین کلید دولت تدبیر و امید هستند و می توانند براحتی قفل های مشکلات را باز کنند.

گزارش: سعید محمدبیگی 

 

کد خبر 215551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =