شانا-گروه دولت ومجلس: دولت باید قیمت بنزین را نزدیک به قیمتهای منطقه و واردات خودرو را ارزان کند تا مردم به مدیریت مصرف این حامل انرژی بپردازند.

مسعود دانشمند عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار شانا با بیان این که قیمت بنزین و گازوییل در ایران بسیار پایین است، گفت: در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در دولت دهم، قیمت بنزین با نرخ دلار 1000 تومانی،10 سنت بود.

وی افزود: با تعیین قیمت 400 تومان برای بنزین در آن زمان، نرخ بنزین هم به 40 سنت رسید، اما با افزایش نرخ دلار طی دوسال اخیر، دوباره به همان شرایط قبل از هدفمندی رسیدیم و نرخ بنزین هم اکنون حدود 12 سنت شده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران یادآور شد: قرار بود قیمت بنزین تا پایان برنامه پنجم توسعه که یک سال و نیم دیگر به اتمام آن باقیمانده است، به 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس برسد که با دلار 2500 تومان 90 سنت می‌شود.

دانشمند افزود: معنای پایین نگه داشتن قیمت بنزین و عدم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها طی سه سال اخیر این است که دولت همچنان بنزین را ارزان در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهد و مابه التفاوت آن را از محل بودجه ملی یعنی فروش نفت تامین می‌کند.

این فعال اقتصادی با بیان این که دولت تا چه زمانی باید مابه‌التفاوت قیمت بنزین و گازوییل را از محل فروش نفت بپردازد، تصریح کرد: هم اکنون ما ثروت بین نسلی خود را که باید ذخیره‌ای برای آیندگان باشد از زیر زمین بیرون کشیده و با قیمت ارزان در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهیم تا محیط زیست را بیشتر آلوده کنند.

دانشمند با تاکید بر این که قیمت بنزین باید حتما به نرخ‌های بین المللی نزدیک شود، گفت: باید به این مسئله توجه داشته باشیم که فرایند تولید ما دارای اشکال است و نباید با بنزین ارزان بهای آن را بپردازیم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: قیمت حاملهای انرژی ترکیه سه برابر ایران است، اما آیا بازارهای ترکیه با قیمت حاملهای انرژی بالا مملو از کالاهای ایرانی با قیمت حاملهای انرژی پایین است، یا بازارهای ایران در اختیار کالاهای ترکیه‌ای است؟

وی گفت: باید به این مسئله توجه داشته باشیم که ترکها چگونه می‌توانند با نرخ انرژی بالای خود و نرخ دستمزدهای بالا، کالای قابل رقابت تولید کرده و بازار ایران را در اختیار بگیرند اما ما چنین توانایی نداریم.

دانشمند با بیان این که فرایند تولید در ایران اشکال دارد، تصریح کرد: ما در فرایند طراحی اولیه صنایع هرگز توجهی به موضوع مصرف انرژی در این واحدها نکردیم و به دلیل برخورداری از مزیت نسبی انرژی، نوع استفاده ماشین آلات از این منبع برایمان مهم نبود.

به گفته وی، با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها وزارت صنایع می‌تواند با کمک بانک صنعت ومعدن خط تولید جدیدی برای واحدهای تولیدی تعریف کند تا آنها  بتوانند ضمن مصرف کمتر انرژی، کالای رقابتی تولید کنند.

وی همچنین گفت: درمورد تعیین نرخ بنزین در فاز دوم، بهتر است دولت بنزین را گران کرده و عوارض واردات خودرو را صفر کند تا مردم با استفاده از خودروهای کم مصرف، میزان مصرف خود را مدیریت کرده و هم حمل ونقل عمومی توسعه یابد.

کد خبر 215555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =