۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳
  • کد خبر: 215566
سبک جدیدی از زندگی رقم می خورد

دولت امیدوار است با تعدیل نرخ سوخت، سبک جدیدی از زندگی متشکل از کاهش مصرف از سوی مردم، همراه با برخورداری از هوایی پاک، در فرهنگ جامعه رقم بخورد.

باید دید در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری برای تغییر و بهبود فرهنگ و اقتصاد نیاز به عزم ملی و مدیریت جهادی دارد، سازمانها و نهادهای مسئول چگونه مدیریتی جهادگونه را سرلوحه اقدامات خود قرار می دهند و مردم نیز عزم شان را برای برداشتن گامهایی استوار در سبک زندگی نوین برخواهند داشت.

امسال که با شعار "فرهنگ و اقتصاد، با عزم ملی و مدیریت جهادی" آغاز شده است، تعدیل قیمت سوخت تقریبا با ورود بخش زیادی از بنزین پاک به جایگاههای سوخت کلانشهرها نیز همراه شده است.

بواقع وزارت نفت در نخستین روزهای امسال و پیرو تحقق تولید بنزین پاک در اواخر سال گذشته، در حال ادای دین خود به مردم و کشور است.

هم اکنون در چهار کلانشهر تهران، کرج، قم و اراک، بنزین با استاندارد یورو 4 توزیع می شود و قرار است بزودی و با راه اندازی کامل دیگر طرحهای بنزین سازی کشور، به شهرهای اصفهان، شیراز، بندرعباس و مشهد نیز بنزین پاک ارسال شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی کشور از تولید، توزیع و واردات بنزین با کیفیت، به عنوان یکی از مهمترین دستورکارهای این شرکت یاد می کند و می گوید: پایان طرحهای افزایش ظرفیت و کیفیت پالایشگاههای اصفهان، لاوان و بندرعباس و همچنین واردات بنزین به جای تولید پتروشیمی ها از مهمترین اقدامات شرکت در سال جدید خواهد بود.

عباس کاظمی چندی پیش، از رسیدن تولید داخلی بنزین به مرز 61.5 میلیون لیتر در روز خبر داده و گفته بود: طی یک سال گذشته بنزین کشور از 48 میلیون لیتر به 61.5 میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

به گفته وی بیش از 20 میلیون لیتر از بنزین تولید داخل، دارای استاندارد یورو 4 است که امسال بر میزان آن افزوده خواهد شد.

کاظمی همچنین گفته است: با وارد شدن فازهای پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به مدار بهره برداری، از اواخر سال آینده از واردات بنزین بی نیاز خواهیم شد.

این در حالی است که مولفه افزایش کیفیت تنها مختص بنزین نیست و دیگر فرآورده های نفتی کشور را هم شامل می شود.

عباس کاظمی در همین زمینه به افزایش کیفیت دیگر فرآورده های نفتی برابر با استاندارد یورو 5 در اوایل برنامه ششم توسعه اشاره کرده بود.

هم اکنون و با راه اندازی واحدهای افزایش کیفیت گازوئیل پالایشگاههای تهران و اراک (در سال گذشته) روزانه بیش از 24 میلیون لیتر گازوئیل با کیفیت یورو 4 در کشور تولید و توزیع می شود.

به طور کلی اقدامات وزارت نفت در افزایش ظرفیت و کیفیت سوخت مورد نیاز کشور علاوه بر برطرف کردن نیاز روزمره جامعه به سوخت، با هدف کاهش آلودگی و کمک به حفظ محیط زیست، روز به روز افزایش یافته و سرمایه گذاری 15 میلیارد دلاری در طرحهای پالایشی کشور گواه این مدعاست.

حال این سئوال مطرح است که وظیفه دیگر ارگانهای دولتی و خصوصی (شهرداری، سازمان استاندارد، سازمان محیط زیست و ...) در ایجاد محیطی پاک برای زندگی و کاهش مصرف انرژی در کشور چیست؟

سهم مردم در آستانه تغییر قیمت سوخت در کشور برای داشتن خیابانهای خلوت در کنار سهم ناوگان حمل و نقل عمومی در این امر چقدر است؟

واضح است که دولت در کنار اندیشیدن به تامین سوخت کافی و با کیفیت برای شهروندان به سایر نکات و الزامات برخورداری از یک زندگی سالم نیز اندیشیده است.

در این زمینه می توان به فعالیت شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، سازمان استاندارد، شهرداری و ... در خصوص بررسی وضع ناوگان خودروی سبک و سنگین، توجه به فناوری روز دنیا در توسعه وسایل نقلیه، بررسی وضع ترافیک در حمل و نقل درون شهری و برون شهری، توجه به ترکیب شیوه‌های مختلف حمل و نقل برای دستیابی به وضع بهینه مصرف سوخت، بررسی وضع زیرساختهای حمل و نقل مانند شبکه‌های جاده‌ای، راه‌آهن و...، برنامه‌ریزی برای آموزش و اطلاع‌رسانی به مدیران، دست‌اندرکاران، بهره‌برداران و استفاده کنندگان از انرژِی، تدوین معیارها، استانداردها و برچسبهای انرژی در زمینه سیستمها، دستگاهها و تجهیزات بخش حمل و نقل و ... اشاره کرد.

اما در این سبک جدید از زندگی که در واقع با اجرای مرحله نخست هدفمندی یارانه ها در سال 89 کلید خورد و امسال نیز با تعدیل قیمتها و افزایش شیب آن ادامه خواهد یافت، مدیریت مصرف از سوی مردم حرف نخست را می زند.

در واقع، همه اقشار جامعه باید برای کمک به بهبود زندگی کنونی خود و همچنین نسل آینده، بهایی را پرداخت کنند که البته این بها در مقابل دریافت خدمات از دولت خواهد بود.

قرار است در سالهای آتی به تدریج قیمت سوخت بیش از گذشته واقعی شده و پولی که از مردم دریافت می شود به توسعه زیرساختهای صنعت و تولید اختصاص داده شود.

قرار است مردم با عزمی قاطع سبک زندگی خود را در مصرف انرژی (بویژه انرژیهای تجدید ناپذیر و فسیلی) تغییر داده و به سوی کاهش و بهینه سازی مصرف گام بردارند.

قرار است منابع فسیلی کشور برای آیندگان اندوخته شود، همانگونه که پیشینیان برای ما اندوختند.

به امید آن روز

راحله صفیری




کد خبر 215566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =