۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۲
  • کد خبر: 215657
تولید نفت خام عراق به رکورد تازه ای رسید

شانا_گروه بین الملل: هرچند که بر اساس آمارها، تولید نفت عراق در سال 2013 حتی از دوران رژیم صدام حسین نیز پیشی گرفته اما این کشور همجنان با چالش ظرفیتهای صادرات این مقدار نفت خام روبروست.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، در ماه فوریه سال 2014 در میدانهای نفتی عراق روزانه  3.6 ملیون بشکه نفت خام استخراج شد که نسبت به چهار سال گذشته 50 درصد افزایش داشته است.

 طی سالهای گذشته شرکتهایی ماننی بی پی، شل و اکسون موبیل سرمایه گذاری های بسیاری برای احیای میدانهای نفتی عراق که سالها درگیر جنگ و بی توجهی مسئولان محلی بود، کردند اما دولت عراق در مورد زیرساختهای لازم برای انتقال این میزان نفت به ذخیره سازی های مخصوص کوتاهی کرده بود.

بنا بر آمارهایی که آژانس بین المللی انرژی منشر کرده است میزان استخراج نفت خام در ماه گذشته بیش از 9 درصد کاهش یافته و به 340 هزار بشکه در روز رسیده بود.

آژانس مهمترین علت این افت ناگهانی تولید را انفجار لوله انتقال نفت در جنوب عراق معرفی کرده است.

بازارهای جهانی نفت نیز در پی افزایش تولید نفت عراق در سالهای گذشته وابستگی بیشتری به نفت این کشور پیدا کرده بودند که همین وابستگی سبب شد میزان خساراتی که احتمال می رفت پس از اتفاقات سوریه و لیبی پیش بیاید محدود شود.

آژاانس بین المللی انرژی همچنین در گزارش خود اعلام کرد عراق در 20 سال آینده موثرترین کشور در حوزه ی تولید نفت است.

آژانس که در پیش بینی های قیمت جهانی نفت حساب ویژه ای روی نفت عراق باز کرده است، اعلام کرد که بنا بر پیش بینی های انجام شده در سال 2035 میزان نفت خام استخراج شده در عراق به روزانه هشت ملیون بشکه می رسد.


کد خبر 215657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =