۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۶
  • کد خبر: 215659
وزیر نفت: صادرات برق را رقیب صادرات گاز نکنیم

شانا_گروه نفت: وزیر نفت درجلسه امروز کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بر لزوم توجه به صادرات گاز تاکید و تصریح کرد: نباید کاری کنیم که با صادرات برق، رقیب خودمان شویم.

به گزارش شانا، هادی قوامی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به جلسه  عصر سه شنبه (2 اردیبهشت) این کمیسیون گفت: وزیر نفت امروز با حضور در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس برنامه های صنعت نفت در زمینه سیاست های اقتصاد مقاومتی را تشریح کرد.

وی از قول وزیر نفت افزود: در حال حاضر هر متر مکعب گاز 45 سنت صادر می شود، در حالی که هر متر مکعب گاز به 5،8 کیلووات ساعت برق تبدیل می شود و در این شرایط به جای درآمد 45 سنت، این گاز به قیمت 20 سنت به بخش برق داده می شود.

قوامی افزود:  در سالهای اخیر سه میلیارد و 500 میلیون دلار گاز و نفت مصرف و تبدیل به برق شده که درآمد صادرات برق 800 میلیون دلار بوده است که باید به این موارد توجه شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، اولویت دهی به میادین مشترک را از دیگر برنامه های اعلامی وزیر نفت درکمیسیون برنامه و بودجه عنوان کرد و اضافه کرد: وزیر نفت از برنامه این وزارتخانه برای رسیدن به تولید 5،5 میلیون بشکه نفت در سال 97 خبر داد و تصریح کرد که باید در بخش نفت به سمت ایجاد ارزش افزوده حرکت کرد.

بر اساس اعلام خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، نماینده مردم اسفراین در مجلس  همچنین از تاکید وزیر نفت بر استفاده از تولیدهای داخلی در صنعت نفت خبر داد و گفت: شرکت "لوله گستر اسفراین" می تواند لوله های مورد نیاز صنعت نفت را تامین کند در حالی که این لوله ها از چین وارد می شود و هزینه ورود هر کیلو لوله از چین دو دلار است و وزیر نفت هم بر این امر تاکید کرد و قول داد ظرفیت اسمی این کارخانه که تنها واحد لوله سازی در خاورمیانه است به 80 هزار تن برسد.

نیاز به 150 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت نفت

وی با اشاره به 6 برنامه زنگنه در زمینه راهکارهای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی گفت: بر این اساس قرار است میزان تولید میعانات گازی از 400 هزار بشکه به یک میلیون بشکه در روز برسد و ظرفیت استفاده از میادین مشترک نیز افزایش یابد و با صادرات گاز طبیعی از پارس جنوبی و میادین مشترک بتوانیم ال.پی.جی تولید کرده و از تولید 600 هزار متر مکعب گاز، به یک میلیون متر مکعب برسیم.

قوامی افزود: بر اساس سخنان وزیر نفت این صنعت نیازمند 150 میلیارد دلار سرمایه گذاری است، ضمن اینکه باید رقابت پذیری و حفظ کیفیت هم در تامین نیازهای صنعت از داخل مد نظر باشد.

قوامی صادرات محصولات پتروشیمی، طرحهای جدید جی.دی.پی.بی و تبدیل گاز به پلاستیک را از دیگر برنامه های زنگنه در وزارت نفت عنوان کرد و گفت: ایمن سازی بازار تقاضا و بازار فروش نفت خام ، مشارکت در ساخت پالایشگاه ها در خارج و کسب سهم معقول از صادرات نفت خام از دیگر برنامه های اعلامی وزارت نفت در زمینه سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

قیمت نفت تغییری نمی کند

وی همچنین گفت: بر اساس سخنان زنگنه ارزش نفت و میعانات گازی در سال گذشته 41 میلیارد و 610 میلیون دلار بوده واز سوی دیگر متوسط صادرات در سه ماهه نخست سال یک میلیون بشکه در روز و در سه ماهه پایانی یک میلیون و 504 هزار بشکه در روز بوده است.

قوامی از قول وزیر نفت گفت: برنامه این وزارتخانه در سال جاری نیز صادرات یک میلیون و 500 هزار بشکه نفت در روز است؛ ضمن اینکه قیمت نفت در سال گذشته 104 دلار بوده و پیش بینی می شود قیمت هر بشکه نفت در سال جاری  بین 104 تا 105 دلار باشد.

 

کد خبر 215659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =