طراحی یک سامانه از راه دور برای اندازه گیری حجم نفت خام در چاه های نفتی

شانا_گروه بین الملل : دانشمندان جمهوری آذربایجان با اختراع دستگاهی که مقدار نفت موجود در چاه ها و خرابی های احتمالی را تشخیص می دهد، موفق به افزایش حاشیه سود صنعت نفت کشورشان شدند.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ،  با طراحی سامانه ای جدید به وسیله دانشمندان آکادمی ملی علوم آذربایجان، دیگر می توان چاه های نفت نزدیک به یکدیگر را از یک مرکز کنترل کرد.

کارشناسان می گویند با انجام این طرح که هم اکنون تنها در 35 چاه سه منطقه بی بی هیبت، شیروان و سالیان اجرا شده است، می توانند مقدار دقیق نفت خارج شده از چاه و خرابی های محتمل را از پیش شناسایی کنند.

پروفسور دکتر تلمان علی یف، رئیس موسسه سایبرنتیک آکادمی ملی علوم آذربایجان با اشاره به مقرون به صرفه نبودن روش قدیمی بازرسی و کنترل چاه های نفتی گفت: با محور قرار دادن فناوری robust noise، نسل جدیدی از این سیستم ها را اختراع کردیم که سبب صرفه جویی در انرژی و نیروی انسانی می شود.

علی ‏یف افزود: مرحله اجرای طرح موفق بوده و باعث افزایش دو برابری حاشیه سود خالص دراین سه منطقه شده است.

دانشمندان جمهوری آذربایجان با نصب دستگاه هایی در دیواره های چاه، داده هایی را از عملکرد و وضعیت آنها دریافت می کنند.

به کمک این دستگاه ها همچنین می توان از وضعیت عملکرد پمپ، که از اجزای حساس در استخراج نفت است، مطلع شد و از خرابی جدی آن جلوگیری کرد.

شایان یادآوری است که همه قطعات این دستگاه، ساخت دانشمندان آذربایجانی است.

تحقیقات دانشمندان آکادمی علوم آذربایجان تنها به کنترل چاه های نفت محدود نشده است. بلکه آنها ادعا دارند با ایجاد یک سیستم مدیریتی به نام مدیریت robust، موفق به صرفه جویی 50 درصدی انرژی برق شدند.

این سیستم مدیریتی در کاهش زمان تعمیر و نگهداری چاه های نفت نیز موفق بوده است.

 این دستگاه هم اکنون در 170 چاه های نفتی متعلق به شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان، نصب شده است و در آینده نزدیک نیز دیگر چاه های مهم این کشور به این سیستم مجهز می شوند.

کد خبر 215660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =