۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۴
  • کد خبر: 215662

شانا _ گروه بین الملل: دولت نیجریه بیشتر قرداردهای نفتی تازه خود را با مجموع ارزش 40 میلیارد دلار، با شرکت های داخلی این کشور منعقد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از داکار، با پایه داده های یک فهرست محرمانه، بیشتر قراردادهای نفتی نیجریه به ارزش حدود 40 میلیارد دلار برای یک سال آینده به شرکت های داخلی این کشور اعطا شده است و به این ترتیب، معامله گران بین المللی برای دسترسی به نفت نیجریه، باید با این شرکت ها مشارکت کنند.

معامله گران بین المللی نفت، پالایشگران و همچنین واسطه های نیجریایی، برای پیروزی در مزایده های نفتی نیجریه به رقابت می پردازند زیرا نفت خام تولیدی این کشور، کیفیت بالایی دارد و افزون بر پالایش آسان، فراورده های با ارزشی این نفت این کشور قابل تولید است.

قراردادهای یاد شده، 340 میلیون بشکه نفت را شامل می شوند که در یک سال، 40 میلیارد دلار ارزش دارند. این قراردادها در سال جاری میلادی تنها به 28 شرکت واگذار شده اند در حالی که در سال 2012 میلادی، به 50 شرکت واگذار شده بودند.

شرکت های معامله گر که نتوانسته بودند قراردادی به دست بیاورند، از اظهار نظر خودداری کردند.

فهرست یاد شده که از سوی شرکت ملی نفت نیجریه در میان شرکت های برنده منتشر شده، نسخه ای اولیه به شمار می آید و ممکن است مورد بازبینی قرار گیرد. مسئولان شرکت ملی نفت نیجریه حاضر به اظهار نظر درباره این فهرست نشدند.

یک منبع معاملاتی گفت: شگفت آور است که یک کشور عضو اوپک نفت خود را به این شکل بفروشد، زیرا تنها یک شرکت معامله گر بین المللی در این فهرست وجود دارد و هیچ پالایشگری را در این میان نمی توان یافت.

یکی از سیاست های دولت نیجریه این است که در زمینه هایی همچون بهره برداری از میدان های نفتی و همچنین معامله گری طلای سیاه، نقش شرکت های داخلی را مهمتر کند و سلطه شرکت های خارجی را در این صنعت کاهش داد.

نیجریه از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است که در سال 2013 میلادی به طور میانگین روزانه یک میلیون و 900 هزار بشکه نفت تولید می کرده و بزرگترین تولیدکننده نفت در قاره آفریقا به شمار می آمده است.

کد خبر 215662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =