آغاز تزریق به دومین مخزن ذخیره سازی گاز کشور در دو هفته آینده

شانا_ گروه گاز: تزریق گاز به «شوریجه» به عنوان دومین مخزن ذخیره سازی گاز کشور، نیمه اردیبهشت ماه امسال آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به خراسان رضوی، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران امروز (چهارشنبه،سوم اردیبهشت ماه) درجلسه هماهنگی شرکتهای ملی نفت و گاز ایران، برای آغاز تزریق گاز به مخزن شوریجه، افزود: با توجه به آماده بودن بخشهای نم زدایی و تزریق گاز طرح ذخیره سازی شوریجه، لازم است هرچه زودنر عملیات تزریق گاز به این مخزن آغاز شود و این مهم باید تا پیش از نیمه دوم اردیبهشت محقق می شود.

رکن الدین جوادی بر افزایش تعامل شرکتهای ملی نفت و گاز تاکید و تصریح کرد: سال گذشته به دلیل تطابق نداشتن برنامه ها با تعهدها در طرحهای صنعت نفت، فشار زیادی در زمینه تامین گاز به وزارت نفت وارد شد.

جوادی گفت: سال گذشته روزانه 150 میلیون مترمکعب کمبود گاز در کشور وجود داشت که با مدیریت مصرف و توزیع سوخت مایع و دیگر فرآورده ها، این امر راهبری شد.

زمان تعمیرات اساسی پالایشگاه ها کاهش یابد

معاون وزیر نفت از ابلاغ دستور عمل به شرکتهای تابع برای کاهش زمان تعمیرات اساسی به منظور تولید گاز بیشتر خبر داد و گفت: این مهم با هدف کاهش مصرف سوخت مایع در بخشهای مصرف کننده است و موجب رفع 70 درصدی مشکلات ناشی از کمبود گاز در طول سال می شود.

جوادی اظهار کرد: تلاش می شود با آماده شدن چاههای گازی در بالادست، تزریق گاز به مخزن شوریجه تا پیش از آغاز فصل سرما افزایش یابد.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران با شاره به کمبود گاز در سال گذشته، تصریح کرد: پارسال به منظور تامین سوخت مایع و سایر فرآورده های نفتی مصرف کنندگان عمده و صنعتی، بیش از 20 میلیارد دلار هزینه شد.

افزایش بیش از 80 میلیون متر مکعبی تولید گاز 

وی گفت: اگر طرحهای ذخیره سازی در کوتاهترین زمان ممکن به بهره برداری برسد، در آینده شاهد صرفه جویی فابل توجهی در مصرف سوخت های مایع خواهیم بود.

معاون وزیر نفت ادامه داد: امسال با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته، تولید گاز کشور به طور حتم افزایش می یابد اما بخشی از مشکلات سال گذشته همچنان پیش روی ما خواهد بود.

به گفته جوادی، امسال تولید گاز کشور 80 تا 100 میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت.

به گزارش شانا، شرکت ملی گاز ایران با اجرای طرحهای ذخیره سازی تلاش می کند برای اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی گام بردارد، بر این اساس عملیات برداشت گاز از مخزن سراجه قم سال 91 به عنوان نخستین تجربه کاری این شرکت بهمن ماه سال ٩١ با موفقیت انجام شد.

با بهره برداری از تاسیسات پالایشگاهی و بخش بالادستی طرح ذخیره سازی گاز شوریجه خراسان، حدود ٢٠ میلیون مترمکعب به ظرفیت پالایشی و ذخیره سازی گاز افزوده خواهد شد و حجم برداشت گاز از مخازن زیر زمینی به حدود ٣٠ میلیون مترمکعب در روز افزایش می یابد.

کد خبر 215714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =