۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۰
  • کد خبر: 215724
صادرات نفت کویت به چین حد نصاب تازه ای بر جای گذاشت

شانا _ گروه بین الملل: صادرات نفت خام کویت به چین در ماه مارس 2014 میلادی با افزایش چشمگیر 70.9 درصدی نسبت به سال پیش از آن حد نصاب جدیدی در دو سال گذشته بر جای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری رسمی کویت (کونا)، تازه ترین آمارهای دولت کویت نشان می دهد که این کشور مارس امسال در مجموع یک میلیون و 250 هزار تن نفت خام یا روزانه 295 هزار بشکه نفت خام به چین صادر کرده است.

این مقدار صادرات از ماه مارس 2012 میلادی که در آن زمان کویت توانسته بود یک میلیون و 300 هزار تن نفت به چین صادر کند، بی سابقه است.

کل واردات نفت خام چین در ماه مارس ٢٠١٤ نسب به دوره مشابه پارسال دو درصد افزایش داشته و به پنج میلیون و 560 هزار بشکه در روز رسیده است.

بر اساس این گزارش، عربستان سعودی در ماه مارس با وجود افت 25.5 درصدی فروش نفت خام به چین، همچنان بزرگ ترین تأمین کننده نفت این کشور بوده است. عربستان در ماه مارس 2014 روزانه 779 هزار بشکه نفت خام به چین صادر کرد.

آنگولا پس از عربستان سعودی با تأمین روزانه 732 هزار بشکه از نفت مورد نیاز چین در رتبه دوم قرار دارد. صادرات نفت آنگولا به چین نیز در ماه مارس 9.3 درصد کاهش یافت.

روسیه با  38.3 درصد افزایش صادرات نفتی خود به چین توانست سومین تامین کننده این کشور آسیایی باشد و به دنبال آن، عراق و ایران در مقام های چهارم و پنجم قرار دارند.

مجموع واردات نفت و سایر مایعات سوختی چین از ماه سپتامبر 2013 به صورت ماهانه در حال پیشی گرفتن از سطح واردات سوخت آمریکاست.

بر اساس آمارهای اداره اطلاعات آمریکا، بدین ترتیب چین بزرگترین وارد کننده نفت و مایعات سوختی در جهان می شود.

در گزارش های اداره اطلاعات انرژی آمریکا آمده است: دلیل افزایش واردات نفت در چین، رشد پایدار اقتصادی به همراه افزایش سریع تقاضای نفت در این کشور است که از مقدار تولید داخلی نفت فراتر رفته است.

با توجه به این که از سال 2011 میلادی تولید نفت کشورهای ایران، لیبی، سودان و سودان جنوبی کاهش یافت، چین نفت این کشورها را با نفت خام کشورهای عمان، عراق، امارات، آنگولا، ونزوئلا و روسیه جایگزین کرد.

کد خبر 215724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =