دانشکده علمی - کاربردی صنعت حفاری در اهواز آغاز به کار کرد

اهواز _ شانا _ گروه نفت: مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: با توجه به سه دهه تلاش مستمر در ایجاد زیر ساختهای آموزشی حفاری، تاسیس دانشکده علمی کاربردی حفاری، نقطه عطفی در تاریخ این صنعت به عنوان قطب آموزش صنعت حفاری کشور و منطقه در زمینه تربیت نیروی متخصص است.

به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفتخیز جنوب، حمیدرضا گلپایگانی در آیین آغاز ترم نخست دانشکده علمی کاربردی حفاری در اهواز افزود: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه صنعت حفاری و دانش فنی آن حرفی برای گفتن نداشتیم اما امروز با تلاشی که در یک پروسه سی ساله صورت گرفته شاهد تاسیس و تدریس رشته حفاری در دانشگاه های مختلف کشور هستیم.

وی ادامه داد: با نگاهی به گذشته متوجه می شویم با توجه به مخازن عظیم نفت و گاز و گستره وسیع آن در ایران، بیگانگان در صدد بودند که به طور کامل در صنعت نفت و حفاری وابسته باشیم و فکر نمی کردند که جوانان ما بتوانند در دوره ای کوتاه دانش فنی حفاری را بومی سازی کنند.

گلپایگانی صنعت حفاری را صنعتی پیچیده که علوم و فنون مختلف در آن کاربرد دارند توصیف کرد و گفت: دانشجویان این رشته در طی آموزش با سطح وسیعی از دانشهای مختلف در عملیات اکتشاف نفت و گاز آشنا می شوند و از طرفی کار حفاری اگر چه کاری سخت و طاقت فرساست اما در لحظه دسترسی به مخازن و تولید نفت شیرینی خاصی دارد چرا که منافع آن به کل جامعه می رسد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران هدف دانشکده علمی کاربردی حفاری ایران را پرورش و تربیت نیروی متخصص صنعت حفاری عنوان کرد و افزود: با برنامه ریزی صحیح و اصولی می توانیم علاوه بر تامین نیاز داخلی بخشی از نیازهای منطقه را نیز تامین کنیم.

وی یکی از برنامه های راهبردی این شرکت را سرمایه گذاری در زمینه نیروی انسانی مورد نیاز برشمرد و اظهار کرد: در سه دهه گذشته برنامه های منسجمی در زمینه تربیت و تجهیز منابع انسانی انجام شده است.

گلپایگانی صنعت حفاری را به طور کامل متفاوت با صنایع دیگر عنوان کرد و گفت: آموزش در چرخه کار حفاری چاههای نفت و گاز با توجه به نوع کار، خطرات و ریسک هزینه های زیاد بسیار با اهمیت است و بر همین اساس آموزشگاه تکنولوژی حفاری در سال 1363 تاسیس شد و امروز نیز شاهد آغاز ترم جدید دانشکده علمی کاربردی شرکت هستیم که تکمیل کننده آموزشهای آکادمیک است.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به برنامه آتی افزایش شمار دستگاههای حفاری به بیش از یکصد دکل، افزود: دانشکده علمی کاربردی حفاری می بایست طوری برنامه ریزی کند که نیاز شرکت و دیگر شرکتهای حفاری فعال در کشور را تامین نماید.

وی هزینه در آموزش را سرمایه گذاری بسیار مطلوب دانست و اظهار کرد: هزینه های صرف شده در بخش های مختلف آموزشی در 30 سال گذشته و ایجاد زیر ساخت های آموزشی در این صنعت، امروز شرکت ملی حفاری را به قطب آموزشی کشور و منطقه در زمینه تربیت و پرورش نیروی متخصص صنعت حفاری تبدیل کرده است.

در این آیین نوراله حسن زاده رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان خوزستان گفت: خوشبختانه امروز شرکت ملی حفاری ایران می تواند به معنای واقعی علمی کاربردی را به منصه ظهور رساند و دانشجویان متخصص و ماهر تربیت و تحویل جامعه دهد و این جای خرسندی بسیار است.

در ادامه رئیس دانشکده علمی کاربردی حفاری ایران گفت: با هماهنگی های انجام شده با دانشگاه علمی کاربردی و اخذ مجوزهای لازم در آزمون بهمن ماه سال گذشته از 338 نفر از پذیرفته شدگان، مصاحبه حضوری به عمل آمد که پس از طی مراحل اداری 46 نفر واجد شرایط شناخته شدند.

محمد ابولحسنی افزود: واحد علمی کاربردی حفاری ایران و مناطق نفت خیز جنوب تنها مراکزی در استان هستند که از طریق مصاحبه حضوری و فنی اقدام به پذیرش دانشجو می کنند.

وی با بیان این که دانشجویان پذیرفته شده در سه رشته عملیات حفاری، تعمیر و نگهداری دستگاههای حفاری برق و مکانیک به مدت دو سال به تحصیل خواهند پرداخت و پس از گذراندن دوره های تئوری و عملی به عنوان تکنیسین فنی دانش آموخته می شوند، اضافه کرد: از مهرماه امسال نیز در دو رشته سیمان و سیالات دانشجو جذب خواهیم کرد.

کد خبر 215759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =