درآمدهای نفتی اقلیم کردستان عراق به بیش از 9 میلیارد دلار رسید

شانا _ گروه بین الملل: بنا بر اعلام اقلیم کردستان عراق، در بازه زمانی 2007 تا 2013 میلیاردها دلار از درآمدهای نفتی این منطقه صرف رفاه شهروندان شده است.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، اقلیم کردستان عراق، اطلاعات مربوط به درآمدهای نفتی خود را در بازه زمانی سالهای 2007 تا 2013 میلادی منتشر کرد.

برپایه این گزارش، درآمد خالص  وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان از فروش نفت و گاز در دوره مورد بررسی حدود 9.7 میلیارد دلار بوده است.

آشتی هورامی، وزیر منابع طبیعی کردستان روز دوشنبه (اول اردیبهشت ماه) گفت: رشد خیره کننده صنعت نفت و گاز این منطقه زیر نظر این وزارتخانه قرار دارد و تک تک شهروندان منطقه کردنشین و نیز سایر شهروندان عراق از میلیاردها دلار درآمد به دست آمده بهره مند شده اند.

اقلیم کردستان عراق و بغداد  سالهاست درباره مدل قراردادهای نفتی منطقه کردنشین، پرداخت هزینه های شرکتهای نفتی بین المللی فعال در این منطقه با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

دولت مرکزی عراق بر این باور است که فعالیت یک جانبه در بخش انرژی کردستان، تخلف از قانون اساسی این کشور به شمار می آید.

اربیل مدعی است که درآمدهای حاصل از بخش انرژی در چهارچوب مفاد توافقی است که سال 2007 در بغداد تعیین شد.

هورامی گفت: به مدد سیاستهای در حال توسعه ای که اقیلم کردستان از سال 2007 در حوزه انرژی دنبال کرده ، نفت و گاز به منبعی کلیدی برای توانایی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آینده ما تبدیل شده است.

وزیر منابع طبیعی کردستان ادامه داد: بخش عمده این درآمدها در بازسازی زیرساخت ها و تنوع بخشی به اقتصاد این منطقه در حوزه های کشاورزی و گردشگری هزینه شده است.

کد خبر 215762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =