صادرات گاز خط لوله ترنس آناتولین به اروپا از سال 2018 آغاز می شود

شانا _ گروه بین الملل: معاون رئیس شرکت دولتی نفت آذربایجان (سوکار)، از افزایش ظرفیت انتقال گاز خط لوله ترانس آناتولی به سالانه 18 میلیارد مترمکعب خبر داد.

به گزارش روزنامه استار چاپ ترکیه، خوشبخت یوسف زاده در جریان یک سخنرانی در نخستین همایش بین المللی انرژی در باکو، گفت: ظرفیت صادرات گاز با خط لوله ترنس آناتولین در سال 2023 به سالانه 23 میلیارد مترمکعب و در سال 2026 به 31 میلیارد متر مکعب می رسد.

وی کشف میدان گازی شاه دنیز در سال 1999 میلادی در دریای خزر را نقطه عطفی برای جمهور آذربایجان دانست و گفت: تولید گاز در این میدان گازی، بیشتر از برآورد کارشناسان است.

به گفته یوسف زاده، در سال 2013 انتظار می رفت تولید سالانه این میدان گازی به 9 میلیارد مترمکعب برسد اما این مقدار در پایان سال به 9.8 میلیار متر مکعب رسید.

وی با بیان این که برای انتقال گاز استخراج شده از فاز دوم توسعه میدان فراساحلی شاه دنیز به اروپا، می خواهند از خط لوله اتقال گاز ترنس آدریاتیک (تاپ) استفاده کنند، تصریح کرد: سرمایه گذاریهاس لازم برای انجام این طرح به زودی آغاز می شود.

یوسف زاده از پایان ساخت خط لوله ترانس آناتولین که با مشارکت با ترکیه در حال احداث است، تا اواسط سال 2018 میلادی خبر داد و گفت: نخستین مرحله صادرات از طریق این خط لوله با انتقال سالانه 10 میلیارد مترمکعب به اروپا و 6 میلیارد متر مکعب به ترکیه آغاز می شود.

بر اساس اهداف تعیین شده، خط لوله ترنس آناتولین گاز فاز دوم توسعه میدان شاه‌دنیز آذربایجان را از مسیر ترکیه به اروپا صادر ‌می کند.

بر اساس این گزارش، طرح کریدور جنوبی یکی از طرح های انرژی اولویت دار برای اتحادیه اروپاست که تنوع بخشی به مسیرها و منابع صادرات انرژی و در نتیجه امنیت انرژی اتحادیه اروپا افزایش می یابد.

خط لوله گازی نابوکو، اینترکانکتر ترکیه-یونان-ایتالیا (آی تی جی آی)، خط لوله ترنس آدریاتیک (تی ای پی)، وایت استریم در میان خطوط لوله گازی هستند که برای انتقال گاز حوزه دریای خزر به اروپا طراحی شده اند.

اجرای طرح ساخت خط لوله ترنس آناتولین که طرح اولیه آن از سوی کمیسیون اروپا در سال ١٩٩٤ پیشنهاد و توافقنامه ساخت آن در سال ٢٠١٢ امضا شد به عنوان "انقلابی در تاریخ انرژی" منطقه اورآسیا معرفی شده است.

ترکیه و جمهوری آذربایجان ٦ تیر ١٣٩١ یک توافقنامه میان دولتی برای ساخت خط لوله گازی ترنس آناتولین (تی ای ان ای پی) امضا کردند.

شرکت دولتی نفت آذربایجان (سوکار) ٨٠ درصد از سهام خط لوله گازی ترنس آناتولین و شرکت های بوتاش و تی پی ای او ترکیه نیز هر یک ١٠ درصد از سهام این طرح گازی را در اختیار دارند که با توافق برای فروش ٢٩ درصد سهام سوکار به شرکای میدان شاه دنیز، سهم شرکت سوکار در طرح ترنس آناتولین ٥١ درصد خواهد بود.

با استفاده از گاز میدان شاه دنیز پیش بینی می شود که تنها یک میلیارد مترمکعب در سال گاز با خط لوله ترنس آناتولین صادر شود، اما گاز اقلیم کردستان عراق و میدان های گازی سواحل شرقی فلسطین اشغالی به عنوان منابع احتمالی برای پر کردن ظرفیت باقیمانده این خط لوله پیشنهاد شده اند.

کد خبر 215764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =