افت 7 درصدی تولید نفت کلمبیا در پی تعطیلی یک خط لوله نفتی

شانا _ گروه بین الملل: تداوم تعطیلی خط لوله کلیدی انتقال نفت کلمبیا بر اثر انفجار بمب، سبب کاهش هفت درصدی تولید نفت این کشور آمریکای لاتین شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت دولتی نفت اکوپترول کلمبیا اعلام کرد: تعطیلی یک ماهه خط لوله کلیدی انتقال نفت کلمبیا، در اثر یک عملیات بمبگذاری، سبب کاهش روزانه 72 هزار بشکه ای تولید نفت خام این کشور شده است.

خط لوله نفتی کانو لیمون، که نفت خام  را از یک میدان نفتی با همین نام به سواحل دریای کارائیب منتقل می کند، از 25 ماه مارس امسال در اثر انفجار بمب در مسیر خط لوله به وسیله شورشیان چپ گرا، شرکت اکوپترول را مجبور به اعلام حالت فوق العاده برای صدور محموله های نفتی خود کرده است.

خطوط لوله انتقال نفت در کلمبیا اغلب هدف بمبگذاری و عملیات خرابکارانه شورشیان قرار می گیرد و به طور معمول این آسیبها ظرف چند روز تعمیر می شود اما ساکنان بومی اطراف این خط لوله مانع تعمیر 780 کلیومتر از این خط لوله شده اند.

در سال 2013 میلادی 259 مورد حمله به خطوط لوله نفتی  کلمبیا، چهارمین تولید کننده نفت منطقه آمریکای لاتین، ثبت شد که بیشترین تعداد حمله در یک دهه اخیر به شمار می رود.

کلمبیا از سال 2012  با وجود درگیریهای با شورشیان موسوم به فارک (FARC) مذاکرات صلح را ادامه داده است.

بر اساس یکی از اسناد اکوپترول که به دست رویترز رسیده است، این شرکت اعلام کرد: تولید نفت از زمان آغاز حمله ها و عملیات خرابکارانه با 2.2 درصد افت رو به رو بوده شده که سبب از دست رفتن 220 میلیون دلار از درآمدهای نفتی شده است.

نیمی از این رقم از درآمدهای نفتی یعنی 136 میلیون دلار از مالیتهای و پاداش حق امتیازهای واگذار شده به دست می آید.

اسناد و مدارک اکوپترول نشان می دهد که بخش صدمه دیده خط لوله خارج از زمینهای ساکنان بومی است و این شرکت حق دارد برای تعمیر آن به خط لوله دسترسی داشته باشد اما بومیان موسوم به «یو وا» مانع این کار می شوند.

ساکنان بومی خواهان تغییر مسیر خط لوله از منطقه استحفاظی تولدو در استان نورت دی سانتاندر هستند و می خواهند که پروژه جدید نفتی مگالنز اکوپترول به دلیل آلوده کردن رودخانه نزدیک آن، متوقف شود.

سخنگوی بومیان «یو وا» به رویترز گفت: ساکنان بومی مانع دسترسی اکوپترول به بخش آسیب دیده خط لوله نفتی کانو لیمون و رسیدن این شرکت به خواسته هایش هستند.

با این وجود وی تایید کرد که نماینده بومیان در نشست برنامه ریزی شده با حضور مقامهای دولتی و نمایندگان اکوپترول شرکت می کند.

سخنگوی بومیان ادعای اکوپترول درباره قرار گرفتن خط لوله در خارج از زمینهای بومیان را بی اساس خواند.

فعالیت میدانهای کانو لیمون و کاریکر از زمان انفجار تاکنون متوقف شده است.

شرکت امریکایی اکسیدنتال پترولیوم اداره این دو میدان نفتی را که به طور معمول روزانه حدود 67 هزار بشکه با این خط لوله منتقل می کنند، بر عهده دارد. 

کد خبر 215776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =