هشدار شورشیان نسبت به ادامه تعطیلی پایانه های نفتی شرق لیبی

شانا _ گروه بین الملل: با وجود توافقی که در ماه جاری میلادی میان دولت و شورشیان لیبی به دست آمد، شورشیان هنوز از بازگشایی دو پایانه صادرات نفت کلیدی این کشور سر باز می زنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک گروه از شورشیان شرق لیبی که کنترل چند پایانه نفتی را در دست دارند روز پنجشنبه (چهارم اردیبهشت ماه) اعلام کرد که دو پایانه کلیدی راس لانوف و السیدر تا زمانی که دولت لیبی توافق اخیر خود را با این گروه اجرا نکند، تعطیل باقی می ماند.

شورشیان لیبی ادعا می کنند که دولت نتوانسته است به تعهدات خود در توافقی که در ماه جاری میلادی با شورشیان به آن دست یافت عمل کند.

دیپلماتها پیش بینی می کنند که دو طرف سرانجام این قرارداد را اجرایی کنند زیرا کشور به شدت به درآمدهای نفتی محتاج است اما نمایش های تاکتیکی و بی اعتمادی از سوی هر دو طرف ممکن است سبب تاخیر در اجرای آن شود.

این اختلافها بخشی از هرج و مرج در این کشور آفریقای شمالی به شمار می رود، جایی که دولت در به تحت کنترل درآوردن شورشیانی که در سال 2011 به سرنگونی معمر قذافی کمک کردند ناتوان مانده است.

شورشیانی که از کنار گذاشتن سلاح های خود سرپیچی می کنند و با به تصرف درآوردن پایانه های نفتی خواسته های سیاسی و مالی خود را دنبال می کنند.

علی الحسی، سخنگی شورشیان به رویترز گفت: دولت حتی به یکی از تعهدهای خود در توافقنامه بازگشایی پایانه ها عمل نکرده است.

به گفته وی، دولت مرکزی طرابلس حقوق شورشیان را، که نگهبانان سابق این پایانه ها هستند، نپرداخته در حالی که در توافق خود با شورشیان در ماه جاری میلادی به آن متعهد شده بوده است.

تا کنون تنها روزانه 110 هزار بشکه از ظرفیت پایانه حریقه در تبروک به چرخه صادرات بازگشته است در حالی که پایانه زویتینه با مشکلات فنی به دلیل تعطیلی طولانی مدت دست به گریبان است.

پیش از این قرار بود هر دو پایانه سه هفته پیش بلافاصله پس از امضای توافق دولت با شورشیان بازگشایی شوند و دو پایانه بزرگتر راس لانوف و السیدر نیز پس از گفت و گوهای بیشتر دوباره آغاز به کار کنند.

کد خبر 215785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =