تمایل دهلی نو و مسکو برای احداث یک خط لوله نفتی 30 میلیارد لاری

شانا _ گروه بین الملل: روسیه همزمان با رشد تقاضای مواد هیدروکربوری در چین و هند، راهبرد مسیرهای صادرات انرژی خود را تغییر می دهد.

به گزارش پایگاه اینترنتی اویل پرایس، تنش آمریکا و اروپا با روسیه بر سر الحاق کریمه به خاک این کشور تنها سبب شد که مسکو به دنبال متنوع سازی بازارهای انرژی خود باشد.

هم اکنون روسیه و هند در حال برنامه ریزی برای ساخت خط لوله ای از مسیر شین جیانگ چین هستند که ارزش آن نزدیک به 30 میلیارد دلار برآورد شده است، در صورت عملی شدن این طرح، خط لوله یاد شده گران ترین خط لوله جهان خواهد بود.

این پروژه پس از این که در سال 2005 میلادی مورد بحث قرار گرفت، در نهایت طی سفر نخست وزیر هند به روسیه در اواخر سال گذشته میلادی و در جریان دیدار پوتین آغاز شد و دو طرف در بیانیه ای مشترک اعلام کردند: روسیه و هند برای تشکیل کارگروه مشترکی برای مطالعه امکان سنجی مسیر زمینی مستقیم انتقال نفت به توافق رسیده اند.

شرکت نفت و گاز طبیعی هند (ONGC) در پایان سال گذشته علاقمندی خود را به این پروژه اعلام کرد و گفت: خط لوله روسیه به نظر مناسب می آید، جزئیات آن با همکاران روسی مورد بحث قرار می گیرد.

هند هم اکنون نفت خام اندکی از روسیه می خرد.

بر اساس اطلاعات سفارت هند در مسکو، واردات سوخت و نفت از روسیه در سال 2012 میلادی تنها 176 میلیون دلار ارزش داشته است.

این در حالیست که تجارت این دو کشور در سال 2012 با 24.5 درصد افزایش به 11 میلیارد دلار رسیده بود.

دیمیتری روگوزین، معاون نخست وزیر روسیه، گفت: این پروژه یکی از مهمترین پروژه های زیرساختی است که می توان اجرا کرد، این خط لوله می تواند ساخته شود اما باید ارزیابی کنیم و ببینیم ساخت آن چقدر می تواند سوددهی داشته باشد.

خط لوله یاد شده حمایت سیاسی چین را دارد.

ژی یا یی شان، مدیر مرکز مطالعات استراتژیک انرژی چین می گوید: این پروژه برای چین و هند منفعت دارد، به چین اجازه می دهد به یک مسیر انتقال انرژی تبدیل شود ضمن آنکه نفت روسیه را به چین می رساند.

جدا از هزینه هنگفت خط لوله روسیه-چین-هند، باید گفت که این پروژه با مشکلات دیگری نیز روبروست که از آن جمله می توان به این اشاره کرد که 35 درصد از مسیر این پروزه از میان کوهستان های صعب العبور می گذرد.

در همین حال، مناقشات مرزی هند و چین و ناآرامی در این منطقه از دیگر نگرانیهای ساخت این خط لوله به شمار می آید.

کد خبر 215828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =