افشای مواد شیمیایی مورد استفاده در فرآیند شکست هیدرولیک

شانا _ گروه بین الملل: رشد استفاده از عملیات شکست هیدرولیک در برداشت از ذخایر شیل، نگرانیهای فعالان محیط زیست را درباره استفاده از انواع مواد شیمیایی مورد استفاده در این فرایند برانگیخته و شرکتها را به شفاف سازی وا داشته است.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس، گفت: شرکت آمریکایی بیکر هیوز این شرکت فهرست 100 درصد مواد شیمیایی مورد استفاده در فرآیند شکست هیدرولیک را بدون در نظر گرفتن لاپوشانی های تجاری افشا می کند.

این اقدام بیکر هیوز تحول عظیمی برای یک شرکت بزرگ فعال در حوزه نفت و گاز به شمار می رود و مشخص نیست که آیا دیگر شرکتها نیز از این اقدام پیروی می کنند یا خیر؟

صنعت نفت و گاز پیش از این اعلام کرده بود: مواد شیمیایی مورد استفاده در فرآیند شکست هیدرولیک در ده ها نمونه از هزاران حلقه چاه آشکار است اما حامیان محیط زیست و سلامت و قانونگذاران دولتی بر این باورند که وجود رخنه قانونی به شرکتها اجازه می دهد "رموز تجاری" مواد شیمیایی را مخفی کنند که معضل بزرگی است.

بر پایه بیانیه شرکت بیکر هیوز که در سایت این شرکت منتشر شده ممکن است این شرکت فهرست 100 درصد از مواد تشکیل دهنده مورد استفاده در مایع مورد نظر برای عملیات شکست هیدرولیک را بدون به خطر افتادن فورمول آن افشا کند تا اعتماد عمومی را افزایش دهد.

دکتر برنارد گلداشتاین، رئیس پیشین دانشکده سلامت عمومی دانشگاه پیتزبرگ در این باره گفت: این خبر بسیار خوب و  گامی  به سوی شفافیت، همه امیدوار هستند که کل صنعت به این سمت رود.

وی اشاره کرد که این کار مصونیت بزرگی برای شرکت بیکر هاگز به همراه دارد، چرا که شرکت با عمومی کردن لیست مواد تشکیل دهنده مایع شکست هیدرولیک، که از طرف مشتریان و مقام های دولتی پذیرفته است، اعتماد عمومی را جلب می کند.

گلداشتاین همچنین تأکید کرد که ادبیات شرکت بیکر هیوز استاندارهای جدیدی را برای شفاف سازی مشخص کرد و این شرکت را از هالیبرتون، که یکی دیگر از شرکتهای خدماتی در حوزه نفت است، متمایز می کند.

ملانی کانیا، سخنگوی بیکر هیوز در یک پست الکترونیک توضیح داد که انجام این کار چند ماه تا عملی شدن زمان می برد و نتیجه یک فهرست واحد خواهد بود که همه مواد مورد استفاده در فرآیند شکست هیدرولیک را بدون رموز تجاری به نمایش می گذارد.

تحول در حفاری که منجر به کشف هزاران چاه جدید در سالهای اخیر شده است، از فرایند شکست نشأت گرفت که طی آن ترکیبی از آب، ماسه و مواد شیمیایی با شدت به اعماق زمین فرستاده می شود تا نفت و گاز بیرون بیاید.

این تحول مزایای اقتصادی بسیاری دارد اما ترس از آلودگی شیمیایی که می توانست به آب نفوذ کند، سبب اعتراضهای بسیار شد.

ترکیب این مواد شیمیایی در هر شرکت و منطقه متفاوت و برخی از این مواد سمی است و در حجم بالا می توانند سبب مشکلات سلامت شود و نبود شفافیت در ترکیب این مایع نگرانی صاحبان زمین و کارشناسان سلامت را بر انگیخت.

بسیاری از شرکتها به صورت داوطلبانه محتوای مواد مورد استفاده در عملیات شکست هیدرولیک خود را در سایت FracFocous.org، که از طرف صنعت نفت و گاز برای بازبینی فعالیتهای برداشت نفت و گاز از ذخایر شیل در سراسر آمریکا به ثبت رسید، ارائه کردند اما منتقدان بر این باورند که گزارشهای این سایت به دلیل ارائه نکردن استانداردهای لازم به شرکتها اجازه داده است که با عنوان رموز تجاری برخی مواد شیمیایی خود را در این سایت ارائه نکنند.

بر اساس گزارش بخش اجرایی وزارت انرژی آمریکا، که در ماه مارس منتشر شد 84 درصد از چاه هایی که در سایت فرک فوکوس ثبت شده اند درخواست منتشر نشدن رموز تجاری حداقل برای یکی از مواد شیمیایی خود را منتشر کرده اند.

انتظار می رود که وزارت کشور آمریکا تا پایان سال جاری میلادی قوانین ارائه شده مربوط به شکست هیدرولیک در زمینهای عمومی را نهایی کند.

این قوانین در مورد 700 میلیون جریب زمینهای دولتی و 56 میلیون جریب زمینهای تحت کنترل سرخپوستها صدق می کند.

این قوانین که سال گذشته ارائه شد شرکتهای حفاری را ملزم می کند که مواد مورد استفاده در فعالیت های شکست را آشکار سازند و اطلاعات آن ها عمومی شود.

وزارت انرژی آمریکا گفته است که هم اکنون 25 ایالت انتشار اطلاعات مربوط به مواد تشکیل دهنده مایع شکست را الزامی کرده اند که 15 استان سایت فرک فوکوس را وسیله ارائه گزارش قرار داده اند.

هر چند که گروه های صنعتی مخالف این آشکارسازی هستند و بر این عقیده اند که این کار هزینه اقتصادی زیاد و منافع زیست محیطی کمی دارد. موسسه آمریکایی پترولیوم، که قویترین رایزن صنعت نفت این کشور به شمار می رود، اقدام سایت فراک فوکوس را تحسین می کند اما اعمال قوانین دولتی را عاملی مخرب برای رشد اقتصادی می داند.

زاخاری کیکانک، سخنگوی این موسسه درباره اقدام شرکت بیکر هاگز می گوید، تلاش های بیشتر شرکت های خصوصی برای شفافیت بیشتر و عمومی بودن قابل تقدیر است.

کد خبر 215858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =