تولید گاز پارس جنوبی به روزانه یک میلیارد مترمکعب می رسد

شانا _ گروه نفت: تولید گاز از پارس جنوبی تا پایان سال 95 به روزانه یک میلیارد مترمکعب و تولید مایعات گازی به روزانه یک میلیون بشکه خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به عسلویه، علی اکبر شعبانپور ظهر امروز دوشنبه 8 اردیبهشت ماه در نشست مشترک معاون اول رئیس جمهور با مدیران صنعت نفت در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی با بیان این که تا کنون 116 حلقه چاه در میدان گازی پارس جنوبی حفاری شده است، گفت: هم اکنون میزان تولید گاز از این فاز روزانه بیش از 300 میلیون مترمکعب در روز است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: با احتساب حفاری 406 حلقه چاه در میدان گازی پارس جنوبی تولید از این میدان تا پایان سال 95 به یک میلیارد مترمکعب گاز و یک میلیون بشکه مایعات گازی خواهد رسید.

وی در خصوص آخرین وضعیت فاز 12 پارس جنوبی گفت: تولید گاز از این فاز در تاریخ 26 اسفند ماه سال 92 آغاز شده و تا پیش از زمستان امسال 4 ترین این فاز به مدار تولید می آید.

شعبانپور در مورد آخرین وضعیت فازهای 15 و 16 پارس جنوبی نیز گفت: 18 آذر سال گذشته تولید گاز از این میدان آغاز شده و تا قبل از آبان امسال 3ترین دیگر این فاز به مدار تولید می آید ضمن آن که هم اکنون سکوی فاز 16 پارس جنوبی روی بارج قرار دارد و تا 22 اردیبهشت ماه در محل خود در دریا نصب خواهد شد.

وی ادامه داد: سکوی فاز 15 پارس جنوبی نیز بر اساس زمان بندی صورت گرفته 20 اردیبهشت ماه برای نصب در دریا بارگیری می شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس افزود: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته تلاش می شود امسال 100 میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید پارس جنوبی افزوده شود ضمن آن که سال 95 توسعه فازهای پارس جنوبی به اتمام خواهد رسید.

وی پیشرفت فیزیکی فازهای 13، 14، 19، 20 و 21 و 22 تا 24 میدان گازی پارس جنوبی را به ترتیب 67، 54، 75، 61 و 68 درصد اعلام کرد.

بر پایه این گزارش، مهندس فلاح نژاد مجری فاز 12 پارس جنوبی نیز با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت توسعه این فاز اظهار داشت: تا پایان اردیبهشت ماه ترین دوم فاز 12 وارد مدار شده و تولید گاز از این فاز به یک میلیارد فوت مکعب می رسد.

مجری فاز 12 ادامه داد: هم اکنون دو سکوی باقیمانده این فاز در یارد خرمشهر در حال ساخت بوده و به زودی آماده نصب در دریا خواهد شد.

وی گفت: بر اساس برنامه زمان بندی صورت گرفته ترین سوم و چهارم این فاز به ترتیب اواخر آبان و آذر امسال وارد مدار تولید خواهد شد.

همچنین ترین پنجم این فاز تلاش می شود تا پایان اردیبهشت سال آینده به تولید برسد.

بر پایه این گزارش، در این جلسه مهندس مالکی نیا مجری فاز 15 و 16 میدان گازی پارس جنوبی نیز با بیان این که با ترین نخست این فاز 17 آذر سال گذشته با گاز فازهای 6 و 7 و 8 پارس جنوبی به تولید رسیده است، گفت: گاز فاز 15 پارس جنوبی آذر ماه امسال از دریا به خشکی منتقل خواهد شد همچنین از تیر ماه امسال نیز فاز 16 پارس جنوبی با گازهای فاز 6 و 7 و 8 راه اندازی خواهد شد.

وی با اشاره به این که اوایل آبان ماه امسال گاز فاز 16 پارس جنوبی از دریا به خشکی منتقل خواهد شد، گفت: ترین سوم و چهارم این فاز با گازهای فاز 6 و 7 و 8 پارس جنوبی به ترتیب اواخر تیر و مرداد امسال وارد مدار می شود.

مهندس بویری مجری فاز 17 و 18 پارس جنوبی نیز در این مراسم از راه اندازی بخش های تصفیه و شیرین سازی پالایشگاه این فاز با گازهای فاز 6 و 7 و 8 پارس جنوبی در اواخر خرداد ماه امسال خبر داد و گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته اواخر خرداد ماه روزانه 12.5 میلیون مترمکعب گاز شیرین فازهای 17 و 18 پارس جنوبی به خط لوله سراسری تزریق خواهد شد.

وی افزود: هم اکنون 22 حلقه چاه سکوهای 17A و 18A این فاز آماده تولید بوده و با عملیاتی شدن این دو سکو مهر ماه امسال روزانه 15 میلیون مترمکعب گاز این فاز از دریا به خشکی منتقل خواهد شد.

کد خبر 216036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =