ترکیه می تواند به هاب انرژی جهان بدل شود

شانا _ گروه بین الملل: ترکیه برای توسعه انرژی خود با بانک جهانی همکاری می کند و این بانک برای پروژه های عظیم انرژی ترکیه اعتبار مورد نیاز را تأمین می کند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، مارتین رایزر، نماینده بانک جهانی در ترکیه روز جمعه (پنجم اردیبهشت 1393) اعلام کرد: ترکیه فرصت خوبی برای بدل شدن به مرکز انرژی دارد؛ در صورتی که موقعیتهایی را که در یک دهه اخیر به دست آورده حفظ کند.

وی در کنفرانس و نمایشگاه بین المللی انرژی و محیط زیست در استانبول به خبرنگاران گفت: ترکیه در دهه اخیر گامهای بزرگی برداشته و نیمی از این اقدامها برای تأسیس نهادهای قانونگذار مستقل به منظور تقویت قوانین و بهبود فرصتهای تجاری بوده است.

رایزر افزود: بازسازی اعتمادی که سرمایه گذاران به کیفیت چارچوب قانونگذاری و آژانسهای قانونگذاری مستقل همچون ای ام آر ای (اداره قانون گذاری بازار انرژی) در بخش انرژی و یا بی آر اس ای (قانون گذاری بانک و آژانس نظارت) در بخش بانکداری و بانک مرکزی در بخش سیاستهای مالی، دارند، اهمیت بسیاری دارد.

مدیر شعبه ترکیه بانک جهانی گفت: دستاوردهای ترکیه بسیار حیاتی است و در این راه نباید تسلیم شود؛ به ویژه در بخش قانون گذاری انرژی، این که همه باور دارند که آژانسهای قانون گذار مستقل هستند و تحت نفوذ تأثیرهای سیاسی نیستند و تصمیمهای کلیدی برای حضور در بازار می گیرند، بسیار مهم است.

ترکیه با داشتن منابع طبیعی محدود، به واردات انرژی وابسته است و  در سال 2001 ای ام آر ای را به عنوان نهاد قانون گذار مستقل برای نظارت بر بازار نفت، گاز، برق در بخش انرژی تأسیس کرد.

بر پایه ارقام غیر رسمی بدست آمده از وزارت انرژی، ترکیه به دلیل نیاز به سرمایه گذاریهای خارجی، با آزاد سازی بازار انرژی جذب سرمایه های خارجی را بهبود بخشیده و از زمان تأسیس ای ام آر ای، 75 میلیارد دلار سرمایه در بخش انرژی جذب کرده است.

بانک جهانی هم اکنون با وزارت انرژی ترکیه برای بازنگری در بازار گاز طبیعی این کشور همکاری می کند که می تواند به ترکیه اجازه دهد منابع رقابتی برای عرضه بازار داخلی این کشور فرآهم کند و همچنین موقعیت بهتری برای عرضه به بازارهای اروپا پیدا کند.

رایزر افزود: ترکیه نقش جغرافیایی راهبردی در منطقه در میان بازارهای اروپا و عرضه کنندگان عمده انرژی در شرق برعهده دارد.

وی با اشاره به این که موقعیت جغرافیایی ترکیه شانس بدل شدن این کشور را به عنوان یک مرکز جهانی انرژی بالا برده است، افزود: پیش زمینه جغرافیایی ترکیه نیازمند حل مسائل سیاسی در باره منابع انرژی در حوزه شرق مدیترانه و عراق است.

به عنوان بخشی از تلاش ترکیه برای تبدیل شدن به مرکز انرژی، این کشور در خط لوله گاز طبیعی ترانس آناتولین (تی ای ان ای پی) سرمایه گذاری کرده است تا گاز آذربایجان را به اروپا انتقال دهد.

کشف میدانهای جدید گاز طبیعی در شرق مدیترانه در مناطق فراساحلی فرصت خوبی برای آنکاراست چرا که ترکیه تنها مسیر با صرفه اقتصادی برای انتقال گاز این منطقه به بازارهای اروپا و آسیا است.

ترکیه همچنین در تلاش است تا اختلاف میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق را حل و فصل کند که به دنبال آن نفت خام  منطقه کردنشین می تواند دوباره به بازارهای راه یابد.

بانک جهانی اعتبار لازم برای خط لوله باکو-تفلیس-جیهان که نفت آذربایجان را به ترکیه می رساند، تأمین کرده است.

مدیریت این بانک همچنین، به تازگی مطالعه ای را روی روابط سیستم های حکومتی میان ترکیه و قفقاز جنوبی و پروژه هایی که می تواند منابع هیدروکربن را از قفقاز جنوبی به ترکیه بیاورد، انجام داده است.

به گفته رایزر، بیشتر وامهای تعلق گرفته به ترکیه در 12 ماه گذشته در بخش انرژی بوده است.

بانک جهانی به طور ویژه به ترکیه برای حمایت از انرژیهای تجدیدپذیر و بهینه سازی انرژی می اندیشد، هر دو این کارها به کاهش هزینه واردات انرژی و کاهش تولید گازهای کربن کمک می کند.

این بانک همچنین با شرکت خط لوله نفت ترکیه (بی او تی ای ش) روی ساخت مخزن ذخیره سازی گاز در نزدیکی توزگولو در مرکز ترکیه همکاری می کند.

این پروژه به ترکیه کمک می کند که در زمان کاهش تقاضا گاز را ذخیره کند و در پیک تقاضا نگران اوضاع بازار نباشد که امنیت انرژی را بهبود می بخشد.

شرکت انتقال برق ترکیه (تی ای آی ای ش) یکی دیگر از مشتریان بانک جهانی برای پروژه ای به منظور توسعه سیستم انتقال است.

کد خبر 216080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =