21 طرح پتروشیمی در چابهار احداث می شود

شانا_گروه پتروشیمی: چابهار به عنوان قطب جدید پتروشیمی ایران میزبان 21 مجتمع پتروشیمی خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: با برنامه ریزیهای انجام شده قرار است 21 مجتمع پتروشیمی در چابهاربه عنوان قطب جدید صنعت پتروشیمی ایران ساخته شود.

عباس شعری مقدم افزود: 16 طرح پایین دستی نیز در این منطقه تعریف شده که با تکمیل زنجیره ارزش، محصولات متنوع و جدیدی وارد سبد محصولات صنعت پتروشیمی خواهد شد.

وی ادامه داد: درخواستهای زیادی برای مشارکت و ساخت مجتمعهای جدید در چابهار مطرح شده و در حال بررسی شرایط شرکتهای متقاضی هستیم تا بهترین انتخابها انجام شود.

به گزارش شانا بهره‌برداری از مرحله نخست این مجموعه بزرگ اقتصادی شامل تولید ١٥ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی در سال طبق برنامه از سال ١٣٩٣ آغازشد و پروژه نهایی در سال ١٣٩٧ به بهره‌برداری کامل خواهد رسید.

شرکت سرمایه‌گذاری ساتا کار اجرای طرح ملی آماده‌سازی شهرک پتروشیمی مکران و دعوت از سرمایه‌گذاران با صلاحیت را برای ساخت واحدهای پتروشیمی و تاسیسات عمومی شهرک، مخازن محصولات و خط لوله اتان بر عهده دارد.

این شهرک که در سفر اخیر دکتر روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به استان سیستان و بلوچستان مورد بازدید قرار گرفت در نزدیکی چابهار و در محدوده منطقه آزاد تجاری – صنعتی این شهر واقع شده است.

بر پایه این گزارش، در این شهرک اقتصادی، خط تولید محصولات پتروشیمی اوره – آمونیاک، متانول – آمونیاک، انواع پلی اتیلن، الفین، آروماتیک، MTP، MEG و کریستال ملامین به میزان سالانه ١٥ میلیون تن راه‌اندازی خواهد شد که از این میزان تولید ١٣ میلیون تن صادراتی و بقیه محصولاتی است که برای مجتمعهای پتروشیمی و صنایع پایین دستی در نظر گرفته شده تا به عنوان خوراک، مبادله و یا وارد بازار شرق کشور شود.

خوراک این مجموعه، تولید محصولات پتروشیمی، و به طور عمده گازهای اتان و متان است، به‌طوری که روزانه ٣٣ میلیون مترمکعب گاز طبیعی و سالانه ٤میلیون تن اتان نیاز دارد.

گاز طبیعی مورد نیاز این شهرک از طریق خط لوله هفتم سراسری گاز که هم‌اکنون تا ایرانشهر کامل شده تغذیه خواهد شد.

برای تامین گاز اتان مورد نیاز، گزینه انتقال به وسیله خط لوله از مسیر عسلویه به چابهار به طول ١٠٥٠ کیلومتر در نظر گرفته شده است که برپایه برنامه‌ریزی انجام شده  اجرا خواهد شد.

محصولات تولیدی این شهرک از طریق خط لوله و در فاصله حدود ٣٠ کیلومتر به مخازن ساحلی در مجاورت بندر شهید بهشتی چابهار ارسال و محصولات جامد نیز از طریق جاده یا راه‌آهن به این بندر ارسال می‌شوند. ضمن این که برای بارگیری محصولات مایع از طریق باراندازهای تخلیه نیز پیش‌بینیهای لازم به عمل آمده است.

شهرک پتروشیمی مکران در زمان بهره‌برداری کامل حدود ٢٠ هزار فرصت شغلی (به صورت مستقیم) و چند برابر آن را( به صورت غیرمستقیم) ایجاد خواهد کرد.

کد خبر 216102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =