قرارداد 1.8 میلیارد دلاری طرح توسعه فاز دوم میدان شاه دنیز آذربایجان واگذار شد

شانا _ گروه بین الملل: شرکت بی پی قرارداد 1.8 میلیارد دلاری مربوط به طرح توسعه فاز دوم میدان شاه دنیز آذربایجان را واگذار کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از باکو، شرکت بی پی انگلیس، قراردادی به ارزش 1.8 میلیارد دلار را برای ارائه تجهیزات مربوط به ترانزیت و نصب زیرساختهای فوقانی و زیردریای طرح توسعه فاز دوم میدان شاه دنیز آذربایجان به کنسرسیومی از پیمانکاران واگذار کرد.

شرکت بی پی انگلیس با مشارکت شرکتهای استات اویل نروژ و سوکار آذربایجان در حال توسعه بزرگترین میدان گازی آذربایجان است.

فاز نخست میدان شاه دنیز از سال 2006 در حال تولید گاز بوده است و ظرفیت سالانه تولید حدود 10 میلیارد مترمکعب گاز را دارد.

فاز بعدی این میدان، میدان شاه دنیز 2، برای اروپا بسیار مهم است زیرا منبعی برای جایگزینی با گاز روسیه به شمار می رود.

پیش بینی می شود سالانه 16 میلیارد مترمکعب گاز و از حوالی سال 2019 از میدان شاه دنیز ترانزیت شود که 10 میلیارد مترمکعب به اروپا و 6 میلیارد مترمکعب به ترکیه اختصاص خواهد داشت.

جدیدترین قرارداد مربوط به توسعه فاز دوم میدان شاه دنیز به کنسرسیومی متشکل از شرکت آذری بوس شلف (BOS Shelf LLC)، نترلند بی وی (Amsterdam-based Saipem Contracting Netherlands B.V) و شرکت استار گالف اف زد سی او (Star Gulf FZCO) واگذار شد.

گوردان بیرل، رئیس شرکت بی پی برای منطقه ترکیه-آذربایجان-گرجستان گفت: این قرارداد بسیار بزرگی بود که واگذار شد و گام مهی برای این طرح تاریخی به شمار می رود.

این قرارداد شامل انتقال و نصب جکتها و واحدهای فوقانی، سیستم های تولید زیر دریایی و تاسیسات زیر دریایی است . 

این قرارداد همچنین ساخت یک خط لوله 360 کیلومتری زیر دریایی، خدمات غواصی و نوسازی سه فروند کشتی لوله گذار را شامل می شود که این فعالیتها انتظار می رود تا پایان سال 2017 تکمیل شود. 

بنا بر اعلام شرکت بی پی، حجم گاز تولیدی از میدان شاه دنیز در سال ٢٠١٢ میلادی ٧,٧٣ میلیارد مترمکعب و حجم تولید میعانات گازی آن در این سال ١٦.١ میلیون بشکه بوده است.

هم اکنون ظرفیت تولید روزانه گاز از میدان شاه دنیز ٢٧,٣ میلیون متر مکعب و تولید میعانات گازی آن ٥٥ هزار بشکه است.

ذخایر گازی میدان شاه دنیز یک تریلیون و ٢٠٠ میلیارد مترمکعب برآورد می‌شود.

قرار است گاز میدان شاه‌دنیز جمهوری آذربایجان به وسیله خط لوله ٧٠٠ کیلومتری قفقاز جنوبی (باکو-تفلیس-ارزروم) به ترکیه منتقل شود.

کد خبر 216201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =