۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵
  • کد خبر: 216302
ایران مایل به حضور در بازار گاز اروپاست

شانا_گروه نفت: وزیر نفت هفته گذشته در کنار اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری از پارس جنوبی بازدید کرد و از مجریان خواست که از 24 ساعت شبانه روز 27 ساعت کار کنند. این سخن نشان دهنده اهمیت توسعه این فازهاست. گفتگوی شانا با وزیر نفت درباره مذاکره با روسیه، حذف بند "بگیر یا بپرداز" (take or pay) در قرارداد گازی با ترکیه و صادرات گاز به اروپا در پاویون فرودگاه خلیج فارس انجام شد.

وضعیت پارس جنوبی در دومین بازدید سال جدید چگونه بود؟

امسال و سال آینده سال پرشتاب و پرکاری برای پارس جنوبی است، چون باید سرمایه گذاری عظیمی که در این فازهای انجام شده و در حال حاضر نیمه تمام است به نتیجه برسد و گاز ازفازهای اولویت اول (12،15،16،17،18)  برداشت شود.

تاکنون چه میزان در این فازها سرمایه گذاری شده است؟

بیش از 34  میلیارد دلار تاکنون سرمایه گذاری شده است که باید بخشی از این سرمایه گذاری امسال و بقیه آن هم سال 94و 95 به گاز تبدیل شود.لذا کار فوق العاده زیادی امسال در بخش خشکی و دریا وجود دارد. این حجم عظیم کار باید به طور مرتب از طرف مدیریت شرکت ملی نفت و شرکت نفت و گاز پارس پیگیری شود تا بتوان جوابگوی نیاز کشور باشد. هم اکنون بخشی از تقاضای انرژی در کشور با فرآورده های نفتی که ضرر و زیان زیادی از نظر اقتصادی برای کشور دارد ، تامین می شود.

حضور پی در پی دولتمردان در پارس جنوبی نشان دهنده اهمیت توسعه این میدان است، این حضورها چقدر می تواند مشکلات توسعه فازها را حل کند؟

به دلیل اهمیت پارس جنوبی چه از نظر مشترک بودن میدان و چه از نظر تاثیرش بر اقتصاد کشور، باید مشکلات مالی که بر سر راه توسعه فازهای آن وجود دارد، به سرعت حل شود. بخشی از مشکلات مدیریتی و فرآیندها است و بخشی هم تامین منابع مالی پروژه هاست. مشکلات مدیریتی که ازگذشته بوده در چند ماه اخیر تا حدودی حل شده اما مشکلات مالی همچنان پابرجاست .ضمن اینکه بازپرداخت تعهدات گذشته نیز هم اکنون بر دوش نفت است.

میزان تعهدات گذشته چه میزان است؟چون پیش از این اعلام شده بود هنوز این رقم مشخص نشده است.

بیش از 30 میلیارد دلار بدهی های طرح های پارس جنوبی است که از گذشته تا کنون قطعی شده و بر دوش صنعت نفت است .

شرکت ملی نفت به چه بخش های برای طرح های پارس جنوبی بدهکار است؟

صندوق توسعه ملی، بانک مرکزی و برخی بانک های تجاری بدهکار است.

 ترکیه اخیرا پیشنهاد کرده بند "بگیر یا بپرداز"(take or pay) در قرارداد گازی حذف شود،آیا می توان این بند را از قرارداد حذف کرد؟

این بند قابل حذف نیست و من چنین چیزی نشنیدم.

 یعنی حذف این بند به ایران پیشنهاد نشده؟چون آذربایجان مدعی است حذف این بند به ایران و روسیه پبشنهاد داده شده است.

 نمی توانند طبق قرارداد چنین  تقاضایی کنند و خلاف قرارداد است.

هفته گذشته دیداری با الکساندر نوواک،وزیر انرژی روسیه در ایران داشتید محور این مذاکرات در چه زمینه ای بود؟

بیش از اینکه درباره انرژی بحث شود درباره مقدمات کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه  بحث شد.

با توجه به اینکه مناقشه روسیه و اوکراین بسیار جدی شده بسیاری معتقدند ایران می تواند جایگزین مطمئنی برای تامین گاز اروپا باشد،   آقای نعمت زاده ،وزیر صنعت که چندی پیش در راس هیئتی به آلمان سفر کرده بود نیز براین موضوع تاکید کرد.آیا ایران می تواند تامین کننده مطمئنی برای گاز اروپا باشد؟

جدا از مسئله اوکراین، اروپایی ها مایلند منابع تامین گاز و انرژی خود را متنوع کنند و به همین دلیل مذاکراتی را از حدود 9 سال پیش در این زمینه با ایران آغاز کردند ولی بعد از آن خبر ندارم که چه شده و تا آنجا که ظواهر نشان می دهد این است که مذاکرات صادرات گاز به اروپا متوقف شده و عملا فرصتی برای ادامه این مذاکرات در سالهای گذشته فراهم نشد. به هر حال ایران همیشه مایل است که به عنوان کشوری که قابلیت تامین گاز در احجام بسیار بزرگ را دارد در بازار اروپا چه به شکل خط لوله و چه به شکل LNG حضور داشته باشد.

 یعنی با توجه به مشکلاتی که در زمینه تامین گاز در داخل کشور وجود دارد ، ایران قادر به صادرات گاز به اروپا خواهد بود؟

بله با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی از سال آینده گاز اضافه برای صادرات خواهیم داشت.

اشاره کردید LNG؛  اما فاز 11 که برای  LNG در نظر گرفته شده تنها فاز پارس جنوبی است که هنوز تکلیف آن مشخص نشده است در این زمینه چه برنامه ای دارید؟

اگر امکان تامین گاز از فاز 11 فراهم نشد فاز 14 پارس جنوبی می تواندخوراک مورد نیاز واحدهای LNG راتامین کند.

کد خبر 216302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =