پروژه لرزه نگاری دو بعدی ذهاب در کرمانشاه آغاز شد

شانا_گروه نفت: پروژه عملیات لرزه نگاری دو بعدی ذهاب در استان کرمانشاه با انجام یک خط تست آغاز و 17 تاقدیس زمین شناسی ارزیابی ژئوفیزیکی شد.

به گزارش شانا بر اساس اعلام مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، با توجه به تاکید وزیر نفت مبنی بر ضرورت تمرکز فعالیت های اکتشافی در میدانهای مرزی و مشترک، موضوع بررسی تاقدیسهای شمال غرب کشور در استان کرمانشاه توسط گروه های تخصصی ژئوفیزیک و زمین شناسی مدیریت اکتشاف در جلسه اولویتهای اکتشافی این مدیریت مطرح و تصویب شد.

بر این اساس پس از تایید برنامه ریزی تلفیقی و موافقت هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران این پروژه تصویب و برای مشخص شدن برنده مناقصه در اختیار کمیسیون مناقصات شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت.

بر پایه این گزارش برنده مناقصه در 25 دی ماه 92 انتخاب و  قرار شد با مشارکت دو شرکت "توسعه صنایع نفت و انرژی قشم" و شرکت "عملیات اکتشاف نفت"، این پروژه با بودجه حدود 1.5 میلیارد تومان در طول 14 ماه انجام شود. شرکت عملیات اکتشاف به واسطه مجهز بودن به تجهیزات عملیاتی لرزه نگاری این پروژه را با نظارت و راهبری کارشناسان ژئوفیزیک مدیریت اکتشاف اجرا خواهند کرد. هم اکنون تجهیز کارگاه در فروردین ماه سال جاری خاتمه یافته و عملیات تست خطوط لرزه نگاری دوبعدی انجام شد.

به گزارش شانا، تعداد 17 تاقدیس زمین شناسی در استان کرمانشاه و در محدوده شهرستانهای سرپل ذهاب، اسلام آباد غرب و شمال قصر شیرین به ابعاد حدود 100*100 کیلومتر با تاکید بر نقاط مرزی ارزیابی ژئوفیزیکی شد. هدف از اجرای این پروژه، بررسی وضعیت ساختارهای زمین شناسی و همچنین شناسایی لایه های مخزنی کربناته بنگستان و گروه دهرم (سازندهای کربناته کنگان و دالان و ماسه سنگهای فراقون) تا اعماق حدود 6 کیلومتری زیر زمین است که به صورت دقیق شناسایی می شود.

پس از خاتمه عملیات برداشت اطلاعات لرزه ای دو بعدی، سریعا پردازش داده ها و پس از آن تفسیر داده ها توسط کارشناسان ژئوفیزیک مدیریت اکتشاف انجام می شود و پس از شناسایی پتانسیل های هیدروکربوری تاقدیس های مورد مطالعه نقشه های منحنی تراز زیر زمینی (UGC) ترسیم خواهند شد و پیشنهاد حفاری چاههای اکتشافی نیز پس از طرح موضوع در جلسه اولویتهای مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران بررسی و تصمیم گیری خواهد شد.

 

کد خبر 216355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =