30 میلیارد دلار از منابع کشور در نیروگاه ها سوخت

شانا_ گروه گاز: سال گذشته با اولویت قرار گرفتن تامین گاز در بخش خانگی، حجم تحویل گاز به نیروگاه ها، صنایع و پتروشیمی ها کاهش یافت و با جایگزینی سوخت های میان تقطیر، 30 میلیارد دلار از منابع کشور در این بخش سوزانده شد.

معاون وزیر نفت در امور گاز در گفتگو با خبرنگار شانا با اعلام اینکه شرکت ملی گاز ایران در نظر دارد برنامه هایی تدوین کند که مصرف سوخت میان تقطیر در نیروگاه ها کاهش یابد و این امر به نفع مملکت است، گفت: سال گذشته 30 میلیارد دلار سوخت های میان تقطیر در نیروگاه ها، صنایع و واحدهای پتروشیمی سوزانده شد.

حمیدرضا عراقی افزود: با افزایش ظرفیت تولید گاز به میزان 80 میلیون متر مکعب از پارس جنوبی، مصرف سوخت میان تقطیر در کاهش خواهد یافت.

وی یادآور شد: سال های گذشته برنامه ریزی و زیرساخت ها برای اجرای خطوطی که گاز پارس جنوبی را به مرکز کشور انتقال دهد انجام نشده و هرکدام از خطوط علاوه بر سرمایه گذاری، نیازمند 3 سال زمان است.

وی خاطرنشان کرد: شرکت ملی گاز ایران برای گذر از زمستان 93 با ورود چند ایستگاه به مدار و چند اتصال در خطوط سراسری، برنامه های مقطعی در نظر گرفته است تا از بحران در زمستان سال جاری عبور کند و در مدت زمان مشخص برنامه های اساسی مورد نیاز شبکه گاز کشور را اجرا کند.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: در حال حاضر برنامه ریزی برای انتقال گازهای جدید پارس جنوبی به مرکز کشور، جزو اولویت یک شرکت ملی گاز ایران قرار گرفته است.

استفاده از گازهای ذخیره شده در زمستان

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: این شرکت بحث ذخیره سازی در شوریجه و سراجه را با جدیت پیگیری می کند تا درصورت نیاز بتواند گاز بیشتری را ذخیره و برای پایداری شبکه در زمستان از این گازها استفاده کند.

استفاده از گازوئیل برای نیروگاه ها صرفه اقتصادی ندارد

عراقی در خصوص مصرف نفت گاز در نیروگاه ها نیز گفت: کار درستی نیست که کشور صادرات برق داشته باشد در صورتی که بهره وری و راندمان در بخش نیروگاه ها پایین است.

وی افزود: به دلیل پایین بودن راندمان نیروگاه ها، تامین انرژی نیروگاه ها از طریق نفت گاز صرفه اقتقادی ندارد و مصرف این حامل انرژی برای تولید برق عاقلانه نیست.

واردات گاز از ترکمنستان و صادرات به ترکیه

معاون وزیر نفت در امور گاز یکی از راه های مدیریت سوخت در زمستان امسال را واردات گاز از ترکمنستان و صادرات گاز تولید شده به ترکیه برشمرد و اظهار کرد: اگر امکان این وجود داشته باشد که واردات گاز از ترکمنستان افزایش یابد و صادرات گاز به ترکیه نیز طبق قرارداد ادامه یا افزایش پیدا کند، این امکان فراهم می شود که مصرف گاز کشور در زمستان را با شرایط بهتری مدیریت کرد.

عراقی در خصوص فراهم بودن زیرساخت های صادرات گاز به اروپا نیز گفت: خط نهم سراسری برای صادرات گاز طراحی شده است و در حال حاضر از خط ششم نیز برای این کار بهره گرفته می شود.

وی ادامه داد: اگر اروپا برنامه ای برای واردات گاز از ایران داشته باشد یکی از مسیرهای صادرات گاز از ترکیه است و راه های دیگری نیز وجود دارد.

کد خبر 216395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =