۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۴
  • کد خبر: 216533
برنامه ژاپن برای توسعه یک مزرعه انرژی خورشیدی در فضا

شانا _ گروه بین الملل: یک موسسه ژاپنی طرحی را مبنی بر ایجاد و توسعه یک مزرعه انرژی خورشیدی در فضا پیشنهاد داده است.

به گزارش ژاپن دیلی پرس، آژانس کاوشهای هوافضای ژاپن (The Japan Aerospace Exploration Agency) یا جی ای ایکس ای در حال پیشنهاد یک منبع انرژی است که اگر پیش رود، شاید کمبود منابع سوخت فسیلی ژاپن را برای سالیان سال برطرف کند.

این آژانس خواهان راه اندازی تعدادی صفحه های مجهز به پنل های خورشیدی در اطراف مدار کره زمین به منظور جمع آوری انرژی خورشیدی در فضاست.

آژانس جی ای ایکس ای به دنبال سودبری تجاری از تولید انرژی در فضا به وسیله جمع آوری این انرژی و مخابره کردن و  انتقال آن به زمین به عنوان میکرویو است.

ایستگاه های زمینی سپس این میکرویوها را برای استفاده تجاری به برق تبدیل می کنند.

این آژانس می گوید که می تواند این طرح را تا سال 2030 عملیاتی کند و کارهای اولیه در این باره شاید تا سال 2020 آماده شود.

سوسومو ساساکی، محقق در آژانس کاوشهای هوافضای ژاپن گفت: در حالی که ساخت این طرح انرژی خورشیدی مستقر در فضا دشوار و هزینه های سرمایه گذاری زیاد خواهد بود اما نتیجه نهایی آن برای ژاپن بزرگ خواهد بود و صنعت انرژی آن را متحول می کند.

وی افزود: اگر جهانیان برق خورشیدی در فضا را بپذیرند با قرار گرفتن یک سری از ماهواره ها در مدار می توان انرژی نامحدودی تولید کرد و به بزرگ ترین تنشها روی منابع انرژی زمین پایان داد.

ژاپن به دلیل کمبود منابع انرژی مجبور است بخش عمده ای از نیازهای نفت  و گاز خود را با واردات تامین کند، ضمن آن که پس از زلزله سال 2011 در این کشور و بروز حادثه نیروگاه هسته ای فوکوشیما بر نیاز این کشور به واردات نفت و گاز افزوده شده است.
کد خبر 216533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =