حجم عظیمی از تقاضای کالا و خدمات نفتی امسال به بازار سرازیر می شود

شانا _ گروه نفت: حجم عظیمی از تقاضای کالا و خدمات از سوی صنعت نفت امسال به بازار داخلی و خارجی سرازیر می شود که اگر شرکتهای داخلی و خارجی به صورت مشترک در این حوزه فعال شوند توفیق های خاص و عام در صنعت نفت حاصل می شود.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (سه شنبه 16 اردیبهشت) در حاشیه مراسم آغاز به کار نوزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران افزود: ایران ظرفیتهای عظیمی برای توسعه صنایع نفت و گاز دارد از این رو در طی چند ماه اخیر تلاش شده پروژه های جدیدی تعریف شود که این پروژه ها وضعیت صنعت نفت و به طور کلی وضعیت اقتصاد کشور را رشد می دهد.

وزیر نفت گفت: ایران از ظرفیتهای خود در بخش تولید نفت و گاز برای تامین امنیت انرژی جهان استفاده می کند، از این رو افزایش تولید نفت و گاز برای ما و جهان یک ضرورت است.

وی با بیان این که واردات و صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی در صنعت نفت می تواند تاثیر زیادی در بهبود روابط بین المللی داشته باشد، گفت: هم اکنون شرکتهای سازنده داخلی خوب عمل می کنند و امیدواریم با طرحها و پروژه هایی که در آینده نزدیک تعریف می شود این شرکتها رشد سریعتری داشته باشند.

زنگنه با اشاره به این که نمایشگاه نفت فرصتی برای سرمایه گذاری در این صنعت است، ادامه داد: در این نمایشگاه سازندگان و خریداران کالا و خدمات می توانند به صورت مستقیم با یکدیگر مذاکره کنند و از این جهت ارتباط آنها تسهیل می شود.

از عملکرد چینی ها در آزادگان شمالی راضی نیستیم

وزیر نفت در مورد حضور پیمانکار چینی فعال در طرح توسعه میدان آزادگان شمالی گفت: فعلا این شرکت در این پروژه فعال است اما از عملکرد آنها به هیچ عنوان راضی نیستیم.

زنگنه با اشاره به احداث 8 پالایشگاه 60 هزار بشکه ای مایعات گازی در منطقه عسلویه گفت: امسال کار ساخت این پالایشگاه ها به دست بخش خصوصی و با کمک وام صندوق توسعه ملی آغاز می شود.

وی درباره اکتشاف منابع جدید نفت و گاز در کشور گفت: هم اکنون فعالیت در این زمینه با تمرکز بر مناطق مرزی در حال انجام است.

وزیر نفت افزود: همزمان با فعالیتهای اکتشافی داخلی، با تنظیم قراردادهای جدید نفتی زمینه حضور شرکتها و سرمایه گذاران خارجی فعال در حوزه اکتشاف در کشور فراهم خواهد شد.

ملت ایران با رانت خواری مقابله می کند

وی درباره مقابله با باندهای ثروت، قدرت و رانت خواران گفت: من در این مبارزه کاره ای نیستم بلکه این ملت ایران است که در این راه مقاومت خواهد کرد.

واردات بنزین آلوده کذب محض است

زنگنه در زمینه شایعه آلودگی بنزین وارداتی به کشور گفت: بحث آلودگی بنزین وارداتی از سوی یکسری از افراد که با ملت ایران جنگ روانی دارند مطرح شده و به دروغ می گویند که بنزین بی کیفیت از چین وارد می شود که همه این حرفها دروغ محض است.

وی افزود: البته باید بگویم مطرح شدن این شایعات به معنی بی کیفیت بودن بنزین چینی نیست، ولی هم اکنون ایران برای خرید بنزین با چین قراردادی ندارد.

وزیر نفت با بیان این که بنزین وارداتی به ایران با کیفیت و استانداردهای لازم است، گفت: ما در مقابل ملت ایران و سلامت آنها متعهد هستیم و به همین دلیل هم اعلام کردیم بنزین پتروشیمی تا زمانی که در شرایط اضطراری قرار نگرفته ایم تولید نشود.

زنگنه در باره مبدا بنزین وارداتی به کشور گفت: تامین بنزین وارداتی از هند، سنگاپور و کشورهای دیگر انجام می شود. امسال هم روزانه به بیش از 10 میلیون لیتر واردات بنزین نیاز داریم.

وزیر نفت افزود: واردات بنزین تا زمانی که پالایشگاه ستاره خلیج فارس وارد مدار شود، ادامه خواهد داشت و بر اساس برنامه ریزی فاز اول این پالایشگاه سال آینده به مدار تولید می آید.

پاکستان به تعهدات قراردادی با ایران متعهد باشد

وی درباره سفر نخست وزیر پاکستان به تهران در روزهای آتی و احتمال مذاکرات گازی با وی گفت: ما متقاضی آن هستیم که پاکستانی ها به قرارداد گازی خود با ما عمل کنند و به تعهدات خود پایبند باشند.

وزیر نفت گفت: از شرکتهای خارجی متقاضی فعالیت در صنعت نفت ایران در حوزه پارس جنوبی تنها در دو فاز باقیمانده امکان استفاده وجود دارد و آنها در فازهای در حال ساخت هیچ نقشی نخواهند داشت.

قصد پاکسازی شرکتهای چینی را نداریم

وی گفت: وزارت نفت به هیچ وجه قصد پاکسازی شرکتها و سرمایه گذاران چینی از صنعت نفت را ندارد اما در برخی پروژه ها که شرکتهای چینی کم کاری کرده اند ایران همکاری خود را با آنها به پایان رسانده است.

زنگنه در خصوص تهاتر کالا و نفت روسیه و ایران گفت: آنها باید اول برادری خود را ثابت کنند.

وی در مورد حضور شرکتهای رانت خوار در صنعت نفت گفت: سعی می کنیم شرایط رقابتی در مناقصه های برگزار شده در نفت منصفانه باشد تا این شرکت ها نتوانند مانند گذشته عمل کنند.

وی تاکید کرد: نمی خواهیم در این زمینه بحث را قضایی کنیم و به دنبال شرکت خاصی نیستیم بلکه باید شرایط رانت خواری را از بین ببریم.


کد خبر 216658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =